לתרומות לחץ כאן

צירוף מזונות למוציא/ ניגוב ידיים

שאלה:

שלום הרב
1-אכל מזונות ולאחריה החליט שרוצה לאכול פרוסה לחם
אך חושש שהפרוסה קטנה מדי האם אפשר לראות במזונות שאכל קודם
מצטרפים ?(כפי שהיו מצטרפים לו היה אוכלם בתוך הסעודה?)
2-נטל ידיו לסעודה ופתאום גילה שאין כיצד לנגב -האם יכול לנגב בזקן? בפאות ?
ובהקשר זה מה הדין לגבי נטילת ידיים לאחר נצרך לנקביו/נגע במקום המחייב?
תודה ויישר כח

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי מה כוונתך שבתוך הסעודה זה מצטרף, אדם שאוכל חצי כזית פת וחצי כזית מזונות, מברך על המחייה. ראה כף החיים סי' רי ס"ק ד.

ניגוב בגוף אינו נכלל באיסור לנגב בבגדיו. אלא שלפני אכילה עדיף לנגב במגבת שאז זה מתנגב היטב.

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן קנח סעיף יז:

כל האוכל בלא ניגוב ידים כאלו אוכל לחם טמא שנאמר ככה יאכלו בני ישראל את לחמם טמא בגוים אל תקרי לחמם אלא לח מים ועוד לחמם טמא בגימטריא בלא ניגוב ידים. יש מפרשים שטומאה זו היא ממים הראשונים שנטמאו מהידים אם אין בהם רביעית ואף שמים השניים מטהרין את הראשונים מכל מקום לכתחילה צריך להעביר את הראשונים לגמרי ע"י ניגוב ולא די שיתנגבו מאליהן אלא צריך לשפשפן במפה או בשאר דברים שהשפשוף מטהרן ביותר אבל המטביל ידיו וכן הנוטל שתי ידיו בבת אחת ושופך עליהם רביעית בבת אחת וכן אם שפך על ידו אחת רביעית וכן שפך על חברתה שאין שם מים טמאים כלל א"צ לנגבן ומכל מקום יש בו משום מיאוס אם דעתו קצה עליו. ויש מפרשים שטומאתן היא מאיסתן שדבר מיאוס קרוי טמא כמו שאמר הכתוב לחמם טמא וגו' וה"ה אם שפך רביעית בבת אחת ולא הקילו אלא במטביל לפי שלא חשו חכמים לתקן ניגוב לטהר הידים ממאיסותן אלא כשמטהרן בטהרה שתקנו חכמים שהיא נטילה בכלי אבל כשמטהרן בטבילה שהיא כעין טהרה של תורה שהיא טבילה לא חשו לתקן בה כלום ויש להחמיר כדבריהם:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל