לתרומות לחץ כאן

מזוזה בחדר קטן / בית שער

שאלה:

מה השיעור של חדר שמחייבו במזוזה? האם מרבעים כדי להגיע לשיעור?

יש לי חדר מחסן שלא שייך ללכת בו כי כולו עמוס בחפצים, ממש לא רואים רצפה שם. החדר ממוקם מתחת למדרגות שעולות לקומה שניה. התקרה הולכת ומתקטנת לקראת סוף המחסן. האם הוא מחוייב במזוזה?

עוד שאלה.
יש לי חדרון בכניסה לבית שלא משמש לכלום. סוג של מעבר כזה לבית עצמו. זה בעצם חלל שסגרנו עם דלת העשויה מפלסטיק. הדלת פלסטיק תופס את כל החלל של המשקוף. האם יש חיוב מזוזה שם היות ואין שימוש בחלל הזה ויש מזוזה בפתח עצמו של הדלת פלדלדת לבית. אם כן חייב במזוזה האם מברכים עליו? אם חייבים איפה למקם אותו, מחוץ למשקוף מן הצד? ייתכן שתנאי מזג האוויר שם קשים ויכולים להזיק למזוזה.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

א. בשו"ע יו"ד סי' רפז סעי' ב הובא, שחיוב מזוזה הוא רק בחדר שיש בו ארבע אמות על ארבע אמות. אולם, גם כאשר החדר אינו מרובע, אלא יש בשטחו 16 אמות מרובעות, יש שסברו שהוא חייב במזוזה [ראה ריא"ז מובא בסוף הל' מזוזה, וע"ע בית יוסף סי' רפו בדעת הרמב"ם והרא"ש], ויש לחשוש לשיטה זו ולקבוע בו מזוזה בלי ברכה לימין הנכנס לשם. על ההכרעה שבאופן זה יש לקבוע את המזוזה לימין הנכנס לחדר הקטן, והשיטות השונות בזה, ראה ס' אגורה באהלך עמ' רלד הערה כא.

ב. מה שהחדר עמוס אינו רלוונטי לנושא, זה לא פוטר ממזוזה. גובה החדר לחיוב מזוזה הוא עשרה טפחים, בערך מטר, כל עוד זה בגובה זה, המקום נחשב כחלק מהחדר.

ג. לא הבנתי בדיוק, אבל לכאורה זה בגדר בית שער החייב במזוזה לחלק מהדעות גם כשאין שם ד' אמות, ולענין מקום המזוזה ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל