שאלה:
האם מותר לשחק רמי בשבת לפי הספרדים.
תשובה:
שלום וברכה
מותר לשחק בשבת במשחקי רמי וקופסה הנ"ל, אין בכך חשש בורר כיון שבעצם כל הקלפים הם בשימוש חלקם מידי ממש וחלקם אינם בשימוש מידי אולם מיד בסמוך יבואו לשימוש. וכפי הכלל שבידינו לענין ברירת אוכל מאוכל שאם הכל נצרך לאותה סעודה אף שאחד מהמינים הוא רוצה לאכול במנה הבאה אין בכך בורר, ורק אם הוא מוציא מין לצורך שימוש בסעודה אחרת נחשב הדבר כברירה.
כמו כן אין בעיה של כותב, כיון שהאותיות לא נאחזות במשטח, אלא רק מונחות זו לצד זו.
מקורות:
ראה מגן אברהם ס' שמ ס"ק י. וכפי שהסבירו דבריו האחרונים בנוגע להנחת אותיות על לוח ספירת העומר בבית הכנסת ועוד, שכתיבה היא רק כאשר אתה מניח אות על גבי רקע ומחבר אותה שם, ולא בסתם הנחה על לוח הרמי. וראה במנחת אשר על מסכת שבת שם בסופו הדפיס הרב המחבר הגר"א וייס כמה מכתבי הלכה, אחד מהם עוסק במשחק רמי בשבת.
למיעוט ידיעתי הגרע"י זצ"ל אסר משחקים בשבת לגדולים מצד מוקצה?
ביביע אומר ח"ז סי' לט הביא כמה וכמה טעמים להקל, וקבע שזה שונה מכדור, ולכן יש על מה לסמוך להקל, וכיון שבלאו הכי הרבה פוסקים נקטו שאף השולחן ערוך אפילו בכדור לא התכוון לכדור שנעשה במפעל לצורך זה והוא כלי ממש אלא רק לכדור סמרטוטים של ימיו, סברנו שאין להחמיר בשאר משחקי קופסה אף לספרדים וגדולים.
השאר תגובה