לתרומות לחץ כאן

למה הנשים כלואות בעזרת נשים?

שאלה:

שלום כבוד הרב,
חבר שלי שאל אותי למה נשים צריכות להיות כלואות בעזרת נשים ולהסתכל על הגברים מתפללים למה הם קיבלו את ה"עונש" הזה?
תודה אשמח לתשובה מפורטת.

תשובה:

שלום וברכה ידידי היקר,

ראשית אינני יודע למה אתה מסתכל על זה כך… עזרת נשים יכולה להיות מרווחת ויפה ונעימה… הסיבה לכך שהתפילה מתנהלת על ידי הגברים, היא משום שרק הם מחוייבים להתפלל במנין, ורק הם מצטרפים למנין, אשה כל כבודה בת מלך פנימה, כלומר היא יכולה להתפלל בבית, אין ענין כזה שנקרא "ציבור נשים", כיון שנשים מטבען אינן יצאניות, אלא עדינותן באה לידי ביטוי דוקא בהיותן אישיות פנימית ופרטית. לכן, מטבע הדברים, בית הכנסת משמש יותר את הגברים הנזקקים לו, כאשר הנשים מצטרפות לפי רצונן, ובכל הקשור לנוחותן זה פשוט תלוי בתנאי המקום ובאפשרות של בית הכנסת לספק מקום רחב ונוח דיו, אין בזה ענין הלכתי אלא טכני, לא תמיד מתאפשר לבית הכנסת לספק מלבד ההיכל המרכזי הנדרש על פי הלכה, עוד היכל נוח במידה שווה. אבל זה כבר ענין פנימי של הקהילה.

להמחשת הענין אספר לך, שהגאון מוילנא כשראה בעירו שנשים באות לבית הכנסת בעיקר בגלל המפגש החברתי הנעים, וכך יוצא שהן מדברות בבית הכנסת ועוד, הורה לנשות משפחתו שלא ללכת לבית הכנסת, והרעיון הוא פשוט: בית הכנסת אינו משהו חברתי קהילתי, הוא מקום לקיום מצות הדת של תפילה בציבור, אם אשה אינה מחוייבת בכך, ויוצא מזה רק תקלות, שלא תלך.

אינני אומר שכך ההנהגה המתאימה לכל אשה, לפעמים זה דוקא חשוב מאוד שנשים הולכות וגורם לחיזוק היראת שמים ועוד, אני רק בא להמחיש את הרעיון שמאחורי הענין זה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ההפך.
    הנשים חופשיות.
    הגברים 'כלואים'.
    גברים מחו יבים כי הם ברמה רוחנית נמוכה יותר מנשים.
    לכן הם מחוייבים ביותר מצוות. תפילה בציבור.
    כי הם ברמה רוחנית נמוכה יותר וצריכים יותר תיקונים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *