לתרומות לחץ כאן

חלות על השולחן בשעת הקידוש / חימום חלה על הפלטה בשבת

שאלה:

האם מותר להניח את החלות על הפלטה לחימום ולעשות קידוש כשאינם על השולחן בזמן הקידוש . או שחובה שיהיו מונחות על השולחן בזמן הקידוש . והאם מספיק חלה אחת על השולחן בעניין הזה או ששניהם יחד יהיו מונחות . תודה

תשובה:

מנהג רוב ישראל שמביאים את החלות קודם הקידוש, ומכסים אותם במפה ומקדשים. ומקור הדין יעוי' בשו"ע או"ח סימן רעא, ט וז"ל: צריך שתהיה מפה על השולחן תחת הפת, ומפה אחרת פרושה על גביו ע"כ.

ובמשנ"ב שם הביא שני טעמים לדין זה: א. כתב הטור בשם הירושלמי בכדי שלא יראה הפת בושתו – שאין מקדשין עליו אלא על היין, והוא יש לו דין קדימה בשאר מקומות. ב. כתב הטור שהוא זכר למן שהיה מונח בקופסא – טל למעלה וטל למטה. ומדברי החיי אדם  משמע דאליבא דהטעם שהוא זכר למן – טוב שיהיה מכוסה עד אחר ברכת המוציא.

לעצם הנושא של הנחת חלה על הפלטה ישירות ולא על כלי, יש להעיר שאמנם לדעת הגר"ע יוסף אין בזה איסור חזרה כיון שפלטה לא מיועדת לבישול אלא לחימום, אולם רבים חולקים ומחמירים, הגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך הגר"ש וואזנר ועוד רבים, הגר"מ פיינשטין נסתפק בזה, לכן כדאי להמנע מכך, וגם בפלטה חשמלית לא להניח ישירות על הפלטה אלא על כלי הפוך או על המיחם של המים וכדומה.

חנוכה שמח ושבוע טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל