לתרומות לחץ כאן

עונש מוות מהתורה

שאלה:

נאמר שבית דין שהוציאה להורג אחת ל70 שנה נחשבת קטלנית
איך ייתכן עם כל כך הרבה חטאים ברורים שקרו במהלך הדורות שההוצאה להורג לא הייתה על בסיס יומי?
לדוגמא משכב זכר – נאמר במידה והם ביצעו את העבירה יחד שניהם יומתו – האם גם ללא ביצוע העבירה יומתו? בעקבות הנטייה המינית?

אשמח לחידוד בנושא תודה וחג שמח

תשובה:

שלום וברכה

הסיבה לכך שעונש מוות כמעט לא היה, משום שבשונה מהעולם המערבי היום בו כל עדות קלושה מתקבלת בברכה, גם של נודעים בדבר ואפילו עדי מדינה או אנשים פסולים במהותם, בתורה יש כללים מחמירים עד בלתי עבירים לפעמים בנושא של קבלת עדות, ודוקא כדי להמנע מענישה רבה [כמובן שנטייה אינה מחייבת עונש אלא רק ביצוע עבירה, נטייה היא נסיון וקושי, וכל אדם יש לו נסיונות בתחומים כאלו ואחרים].

 בתורה כביכול יש עונש מוות, אבל יש הגדרה מענינת מאוד של רבי משה פיינשטין זצ"ל בעל שו"ת אגרות משה שהיה מגדולי ארה"ב בדורינו, וזאת במענה לשאלת אחד הסנטורים החשובים אם היהדות תומכת בעונש מוות, שאלה נפיצה בארה"ב, והוא ענה כך:

חכמים אמרו שבית דין שהורגת פעם בשבעים שנה היא בית דין חובלנית! כלומר גם פעם בחיים לפסוק מוות זה יותר מידי וראוי לגינוי! אם כן מה טעם בכל עונשי המוות, אלו רק אמצעי המחשה על חומרת העוון! אם נרצה ללמד אדם שחילול שבת הוא דבר נורא, כיצד נמחיש זאת? אם נלמד אותו שעונשו סקילה, הוא מבין את חומרת הענין. למעשה התורה מציבה מכשולים בלתי עבירים בדיני הראיות, ולעולם זה לא יבוא לידי מעשה, אבל המחשה יש. כך גם בן סורר ומורה, התורה מציבה מכשולים לא הגיוניים בענין זה, למשל שלאב והאם יהיה אותו קול… מה צורך יש שלאם יהיה קול גברי רועם?! הענין הוא כדי שהעונש לא יבוצע לעולם, התורה בקביעת עונש זה רק ממחישה לנו שאדם שהולך אחר שרירות ליבו זולל וסובא אין תכלית לחייו…

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה אולי נכון רעיונית ואכן היווה תשובה טובה לאותו סנטור גוי אבל ברור שבסופו של יום היו גם היו עונשי מוות הן מסברא שאם לא כן כל ההרתעה הייתה יורדת וכפי שאמרו בסוף פרק קמא דמכות אף הן היו מרבים שופכי דמים והן מצד עצם המשנה ההיא שרק שני התנאים הללו אמרו שאם הם היו בסנהדרין לא היה נהרג אדם מעולם וידועים כמה מקרים שאכן הוציאו לפועל עונשי מוות כמו שמעון בן שטח שהרג נשים מכשפות ועוד מקרים

  2. ברור, אבל השאלה אמורה לגבי מה שאמרו שבית דין שהורגת פעם בשבעים שנה היא בית דין חובלנית. כלומר סטטיסטית אדם יכול להיות דיין רוב ימי חייו ולא להגיע לידי כך.

  3. אולי ראוי להוסיף כאן שגם כשאין בית דין, יש מיתה בידי שמים שאף אחד לא רוצה את זה. וראיתי גם ש מות יומת הכוונה מיתה גם לעולם הבא, לא על אף אחד מישראל.
    אז בכל מקרה ממש לא כדאי לעשות עוונות. ואם כבר נעשה, לעשות תשובה אמיתית ולא לחזור לזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל