לתרומות לחץ כאן

כשרות מסעדה בנפאל ללא משגיח

שאלה:

מסעדה כשרה במזרח תחת , שהרב שנמצא שם נוכח רק חלק מהשנה, וכשהוא נמצא המסעדה פתוחה וכשהוא הולך היא נסגרת, היתה הצעה ממני כידיד להשאיר אותה פתוחה גם אחרי שהוא הולך:
מכמה סיבות:
זו המסעדה הכשרה היחידה במדינה, גם כשהוא נמצא העובדים עושים את רוב העבודה הם פותחים בבוקרהם עושים עבודה נאמנה. הם זה יהיה סגור יאכלו במקומות לא כשרים אחרים.

האם ניתן (או צריך לפתוח את המסעדה במתכונת מסויימת):
הבעיות:
א.בישול ישראל – המטיילים יכולים להדליק את האש והעובדים כבר רגילים, לבקש מהמטיילים להדליק את האש – הדלקת יהודי שאינו שומר תורה ומצוות מותרת לפי הרבה פוסקים (במיוחד תינוק שנשבה), והארץ כמעט לא מקפידים על זה במסעדות.
ב.הכלים – העובדים תמיד פותחים את המסעדה ויושנים במקום ולכן בהכרח שהרב של המקום סומך על המצלמות במטבח, ועל כך שהעובדים לא יכניסו למטבח משהו לא כשר.

א.יש במקום מצלמות(במטבח ובמסעדה מסביב).
ההצעה לפתוח את זה במתכונת צמחונית בהסתמכות על שני דברים א.המצלמות.
ב.מפעלים רבים בחו"ל פועלים בקביעות בלי משגיח צמוד שהם בבישול ישראל והמשגיח מגיע רק פעם או פעמיים בשנה.

ג.הרב יודע שהעובדים נאמנים(היינו שהם לא מרמים ).
ד.זה המסעדה הכשרה היחידה במדינה,הבישול ישראל הוא לשיטת הרמ"א, אם היא תהיה סגורה יאכלו במסעדה צמחונית לא כשרה או במסעדות לא כשרות כלל.

אבל כך או כך הוא מסכים שאם המסעדה תהיה פתוחה המטיילים ירוויחו יותר מאשר אם היא תהיה סגורה , לכן אמרתי: אם יש מצלמות שזה לפי חלק מהשיטות מועיל כמו משגיח, ואם נועלים את הבשר) זה עוד יותר קל למסעדה צמחונית.

מפעלים בחו"ל, ולפעמים גם מפעלים של הכשרים מהודרים פועלים ללא משגיח צמוד וללא מצלמות. (והשגחות שמאפשרות שהמשגיח יגיע פעם או פעמים בשנה למפעל: א. האם זה משום שהם סוברים שניתן לצאת ידי חובה בצורך בהשגחה, במשגיח פעם בשנה או שניתן לסמוך על היצור במפעל גם בלי משגיח (מטעמים אחרים), והמשגיח פעם בשנה זה תוספת.

(ואשמח למקור אם השגחה פעם בשנה נחשבת למשהו מבחינת החיוב שיהיה משגיח ירא שמים נוכח ולכן זה לא מועיל לעניין הנ"ל וזה כיאלו אין משגיח כלל והתוספת של המשגיח פעם בשנה לא מועיל להפוך את האוכל למושגח תחת משגיח מעיקר הדין או שהם סומכים על זה שלא צריך משגיח מעיקר הדין ואם באמת במקום שההלכה מצריכה משגיח יש דעה שמספיק לשלוח משגיח פעם בשנה.
(רוב ההכשרים בעולם גם הכשרים שהאתר המליץ עליהם, אינם מחזיקים משגיח צמוד במפעל ) והרבנים באתר כינו אותם השגחה טובה.

בברכה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית פרקטית חשוב להסביר את ההבדל בין ההכשרים שסומכים על מצלמות וביקורים מזדמנים לבין מסעדה. במפעל שמייצר מוצרים קבועים במכונות עם מתכונים קבועים, בעצם מה שצריך לדעת זה מה המרכבים של המוצר – הסוכריה לצורך הענין, מה הליך היצור, ואז בעצם מן הסתם יש לתלות ששום דבר לא ישתנה… מהודר יותר לפקח על כך, אבל ההנחה מאוד ברורה, לא משנים מתכון ואופן יצור סתם, מספיק מידי פעם לבקר לראות שאכן זה כך [יש מוצרים בעייתיים כמו אלכוהול, שיכול יום אחד להיות מיוצר מחיטה ולמחר מיין נסך וזה אותו מוצר, אבל בגדול]. במסעדה, כל רגע יכול לקרות משהו! הבוקר לא היה מרגרינה הביאו חמאה, כדי לעשות טעים ולמצוא חן בעיני מישהו, מישהו שפך גבינה של גוי. בענין זה צריך השגחה הרבה יותר קפדנית. שלא לדבר על תולעים וכו'…

על הדלקת האש כל יום בודאי אי אפשר לסמוך, ואם לא יזדמן מטייל והשעה מתאחרת, לא ידליקו?…

כמו כן חשוב לציין, גם עובדים נאמנים כאשר הם רואים משגיח בא ויוצא וכו', יש להם הרבה יותר מודעות ורצינות, כאשר חודשים הם עובדים כמו כל מסעדה גויית אחרת, מאבדים כל אחריות לענין וקשה מאוד להאמין שהרצינות והאחריות תמשך.

המצלמות לבד לא משכנעות, כי יודעים שאף אחד לא יושב לצפות כל הזמן, באיזה שהוא שלב פשוט שוכחים מהן, זה טוב כתוספת אבל לא כעיקר.

לגבי דבריך שבכך מקרה זה עדיף על כלום, זה לא מדוייק, כי עדיין אתה מצהיר  שזה כשר, ויש אנשים שיאכלו רק במקום כשר, ואז הם בעצם סומכים עליך שלא בדין.

אנחנו לא באמת אחראים על כל מה שמתחולל בעולם, מה שבידינו לעשות באופן שאנחנו מאמינים שהוא טוב ונכון, מוטל עלינו להשתדל לעשת, אבל אין לנו היתר לכאורה "לוותר" ולומר על מקום שאינו מפוקח אפילו באופן מינימלי [וזו ההגדרה לגבי מסעדה כזו, גם אם במפעל זה אחרת] שהוא כשר, רק בגלל שהוא עדיין עדיף על מסעדה שאינה כשרה.

לכן, אני לא הייתי מיקל כך.

ברכה והצלחה, תזכו להגדיל תורה ולהאדירה ולקרב לבבות יהודיים לאבינו שבשמים שם בנפאל הרחוקה…

חנוכה שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל