לתרומות לחץ כאן

שליחות לעכו"ם לענין שבת

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

תלמיד אחד היום היה חושב שהיה יכול לפתוח העסק בשבת ע"י שגוים עובדים בעבורו שם והוא אומר להם מה לעשות ובסדר והוא אינו מחלל שבת בכך – מדובר בחוזר בתשובה, וגם שהיה יכול לבוא שם וכל עוד שהוא אינו עושה בפועל הוא אינו מחלל שבת כי הבין בשיעור שזה אינו אחד מן ל"ט מלאכות השבת ואין כאן חילול שבת מדאורייתא. וזה רק דבר מדברנן.

התפעלתי מאוד כי אמר שכך שמע בשיעור של איזה רב, והסברתי שיש טעות שהרב רק אמר מדאורייתא לא היה חילול שבת על יד עושה כן אבל אסור לעשות כן כי יש איסור גמור מדרבנן מלעשות כן כי יש שליחות לגוי לענין שבת וגם יש ענין של מראת עין להיות בעסק אף אם אף אחד לא יעשה כלום שהרי הרואהו שם יחשוב שהוא שם כדי לעבוד בשבת.

והתבלבל בהתירים של שימוש גוי כגון פיקוח נפש, או אמריה באופן המותר בדרך עקיפה כגון שזמינים גוי לבית בשבת נותנים לו איזה מאכל או בירה ואז הוא ירגיש שאיזה שהוא אור לא פועל או מזגן ויתקין לעצמו ואין לומר לו לפרוש מאומה ואף כשעושים זה חשוב שכבר לימדו זה בספר האופנים מותרים או שישאל רב כיצד לעשות.

לכן מי שטעה ופדק לעובד נכרי שלו לעשות כך וכך הריוח זה שבא לו מן עבודה בשבת מה יעשה? האם יתנה לגמרי לגוי מציל עצמו מחילות שבת או אם כבר נעשתה הדבר אין מה לו לעשות אלא תשובה ומ"מ הגוי כבר זכה בזה? כך נראה לי, מ"מ באנו לברר.

תודה ברכה הצלחה גדולה ושלום כנפשך

תשובה:

אין ענין לתת את הכסף לגוי ומסתבר שזה גם אסור משום לא תחנם… נכון שאסור לעשות זאת, אבל הוא כבר עשה והכסף שלו, יעשה תשובה ויזהר מכאן ולהבא שלא לעשות זאת. אינו דומה לפועל הבא ליטול שכר שבת, כאן זה שלו מהרגע הראשון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל