לתרומות לחץ כאן

נר חנוכה מפלג – כמה שמן / נר חנוכה במסיבה

שאלה:

שלו' ושבוע טוב לכבוד הרב,

רצינו לשאול בבקשה:

א. אשה מבוגרת הגרה לבדה ורוצה בעז"ה להיות נוכחת מחר בהדלקת נר חנוכה בבית חתנה ובתה. היא רוצה להדליק נר בביתה לפני שיוצאת לשם אבל יש חשש להשאיר נר ללא השגחה. אפשר להציע לה שתדליק מפלג המנחה נר שמספיק למשך חצי שעה, או שאשה במצב כזה לא מחויי'בת בכך?

ב. ישנו בחור שאני שואל בשבילו, על דבר שנתבקש להדליק נרות חנוכה עם ברכות, במקום שבו הוא והחברים ששם נפגשים ומתאספים מדי פעם לפעילות חברתית כמה פעמים בשבוע. זכור לי שבשנים עברו שאלתי בס"ד בענין זה בבית הוראה מסויי'ם תוך הסתיי'עות על הפסקי תשובות חלק שישי סימן תרע"א אות ט"ו סוף הפיסקא (ובהערה שם אם איני טועה זו דעת ה"אז נדברו")האם ניתן לעשות כך ונדמה לי שהמורה הוראה הסכים לכך שזה ניתן.
לימים, אולי מפני שלא זכרתי לאשורו את הנאמר לי אז, שאלתי שוב לא באותו המקום דאז ודעת הרב המשיב היתה שלמרות שיש דעה מקילה בענין אך הוא לא היה מורה כדעה זו אלא כדעות האומרות שלא יברך. רציתי בבקשה אם הרב יוכל לומר לנו דעתו בשאלה זו?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה

1. כשמדליקים בפלג המנחה כתב המשנה ברורה בסי' תרעב שיש להקפיד שהנר ידלק חצי שעה לאחר השקיעה או צאת הכוכבים כל אחד לפי מנהגו ולא די בחצי שעה לאחר פלג. וכך מקפידים אגב גם בערב שבת שמדליקים מוקדם. אינני מבין מה הכוונה אשה כזו לא מחוייבת, היא יהודיה ושמחה לקיים מצוות… אין סיבה לחשוש מהשארת הנר ככל שמקפידים לעשות זאת באופן בטוח, כך שאין טעם לחפש עבורה הקלה, יותר טוב לחפש עבורה את האפשרות להדליק בביטחה, זה יכול להיות גם בתוך בית חנוכיה עשוי זכוכים ועוד.

2. אני מבין שהכוונה להדליק באירוע מסיבה וכדומה, מקום שאינו ביתו של אף אחד, בודאי אין להדליק בברכה ויש להדגיש בפני כולם שלא מקיימים את המצוה בהדלקה זו ועל כל אחד להדליק בביתו. ואגב גם אותם דעות מעטות שמתירות להדליק בברכה זה מדין הדלקה בבית הכנסת, אבל לכלך הדעות לא יוצאים ידי חובה בהדלקה זו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה כבוד הרב.
    לגבי שאלה ותשובה 2, זה שחלק מן הפעילים שם הם מה שנקרא מסורתיי'ם ואולי ספק אם ידליקו בביתם נרות ישנה משהו בתשובת הרב? (ואומר לבחור שיחזור וידליק בביתו)

  2. זה לא משנה אי אפשר להדליק שם בברכה, אף אחד בלאו הכי לא יוצא ידי חובה בהדלקה זו, מה שישעה ידליק בלי ברכה ויאמר שהוא מדליק רק כדי להזכיר להם את המצוה היקרה והחביבה שכל אחד ידליק בביתו כשיחזור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל