לתרומות לחץ כאן

מקרר שאני לא יודע אם יש לו התקן שבת

שאלה:

ידוע, כי יש לעיתים בעיות הלכתיות בשימוש מקרר בשבת.
שאלתי נסובה על דיעבד, לא לכתחילה.

בקשתי לדעת את הדיעה המקילה עליה אוכל להסתמך מעיקר הדין, ולא חומרה.
בקשתי לעשות צירופים להקל, במידת האפשר.
בקשתי להתייחס בשאלה,אם ניתן, לעניין – פסיק רישא דאורייתא או דרבנן ,גרמא, שינוי. ועוד נושאי שבת אם יש צורך.
השאלה:
אם אני נמצא במקום כלשהו (בין אם אני מתארח למשל וכיוצ"ב) ואני לא יודע האם יש למקרר זה אישור הלכתי לשבת- בין אם זה מהמכון הטכנולוגי כבר באישור מרמת היבואן ובין אם זה התקן חיצוני ששמו לאחר רכישת המקרר.
כאמור- אני לא יודע את זה.
מה שאני כן יודע-זה שהתקינו פלסטיק כזה , שברגע ששמים אותו על מתג המנורה, אזי אין המנורה נדלקת בעת השימוש במקרר.

ואולם, ממה שהבנתי, בנוסף לבעיות של מנורה במקרר, במקררים כיום עלולים להיות שלל בעיות נוספות בשימוש במקרר בשבת. ( שאני כמובן לא יודע האם זה שייך לאיסור ממש, לפסיק רישא בדאורייתא, לפסיק רישא בדרבנן, לפסיק רישא דניחא ליה/דלא ניחא ליה/דלא אכפת ליה, לגרמא וכו', האם השימוש עצמו יוצר מצבים של גרמא או שזה ממש איסור בידיים ולא נחשב לגרמא, ומסתמא יש שינויים בין הדגמים השונים שבכל דגם עלול להיות בעיות אחרות )

מה הדין בכל אחד מהמקרים הבאים:

1) כאשר המציאות היא: כאשר ידוע לי בוודאות שלמקרר זה אין אישור מהמכון הטכנולוגי, וכן ידוע לי בוודאות שגם אין לו התקן שבת חיצוני. אך כן יש למקרר זה מתג ששמו שגורם שהאור לא נדלק בשימוש המקרר.
השאלה בסעיף זה:
א) האם מותר לי לפתוח את דלת המקרר בשינוי בעזרת המרפק על מנת להוציא אוכל לאדם בריא, או על מנת להחזיר דברים למקרר לאחר הארוחה, וכן כל שימוש רגיל במקרר לצורך השבת?
ב) האם מותר לי לפתוח את דלת המקרר בשינוי בעזרת המרפק על מנת להוציא אוכל לתינוקות וכד'?
ג) האם יש שוני בין דלת המקרר לדלת המקפיא בסעיפים הנ"ל?
ד)באותה מציאות כנ"ל, אך לא לגבי מקרר,אלא לגבי מקפיא, שכל כולו מקפיא.(גם בסעיף זה אשמח לחלק את התשובה לפי סעיף א' הנ"ל וסעיף ב' הנ"ל)
2) כאשר המציאות היא:
שאני לא יודע אם יש למקרר זה אישור מהמכון הטכנולוגי (והסיבה שאני לא יודע היא: כיוון שלא היה לי זמן לפני שבת לבדוק זאת, או שלא זכרתי, או שמפאת אי נעימות לא עשיתי זאת ), אך אני לא מבחין בעין שיש למקרר התקן חיצוני, אך כן יש למקרר זה מתג ששמו שגורם שהאור לא נדלק בשימוש במקרר.
השאלה גם בסעיף זה:
א) האם מותר לי לפתוח את דלת המקרר בשינוי בעזרת המרפק על מנת להוציא אוכל לאדם בריא, או על מנת להחזיר דברים למקרר לאחר הארוחה, וכן כל שימוש רגיל במקרר לצורך השבת?
ב) האם מותר לי לפתוח את דלת המקרר בשינוי בעזרת המרפק על מנת להוציא אוכל לתינוקות וכד'?
ג) האם יש שוני בין דלת המקרר לדלת המקפיא בסעיפים הנ"ל?
ד) באותה מציאות כנ"ל, אך לא לגבי מקרר ,אלא לגבי מקפיא, שכל כולו מקפיא.(גם בסעיף זה אשמח לחלק את התשובה לפי סעיף א' הנ"ל וסעיף ב' הנ"ל)

3) אשמח בהלכה להתייחס לדברים הבאים, אותם למדתי, ואם הם אינם נכונים אשמח לתיקון:
א] אני למדתי שיש רשב"א שאומר – שכל שעושה מעשה היתר שאין לו קשר לאיסור, והאיסור רק מגיע ממילא, ואינו ניכר, אז זה מותר. (לא יודע מה הגדר של זה וכו',אך אולי לעשות צירוף גם אם לא פוסקים לפי זה הלכה)
למדתי שדעת רבים מהראשונים שפסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור תורה – מותר. (לא יודע מה הגדר של זה וכו',אך אולי לעשות צירוף גם אם לא פוסקים לפי זה הלכה)
האם ניתן לעשות צירופים פה, ולהסתמך גם שאני משתמש במקרר בשינוי, ולהקל ?
ב] האם לפי רבים מהראשונים גם פסיק רישא דלא אכפת ליה באיסור תורה זה מותר, או שמא רק פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור תורה לדעתם זה מותר?

4) אני יודע שיש התייחסות בהלכה לגבי ספק שאינו שקול.
האם כיום הספק של איסורי דאורייתא/דרבנן במקררים-זה ספק שאינו שקול, שכיום ברור יש איסור?
האם עליכם לברר זאת עם המכון הטכנולוגי בהלכה, למשל ,עד כמה ישנו ספק, או שמא זה כמעט וודאי שיש איסור דאורייתא למשל , ולפי זה להתייחס גם לעניין של ספק שאינו שקול?

ושוב, השאלה היא על דיעבד.
כי וודאי שלכתחילה לענ"ד צריך לדאוג לאישורים מתאימים ע"מ לצאת כל אחד לפי רבותיו , אך בדיעבד, למשל כשמתארחים, ולעיתים יש מצבים, בפרט אצל בעלי תשובה, ובפרט בתחילת תהליך התשובה, שהדבר עלול לגרום למחלוקות וריבים , ואולי להחמיר בפסיק רישא וכד' שלא לצורך עלול לגרום תקלה יותר גדולה, ולמה לא להשתמש בעיקר הדין לחסוך את כל זה – הרי אותה פסיקת הלכה שאוסרת במקרים של לכתחילה, אותה פסיקת הלכה מחייבת לעיתים להקל במצבי דיעבד, סוף סוף אנחנו רוצים לעשות רצון ה', לא סתם להחמיר.
על כן אשמח לדעת הדעה המקילה שניתן לסמוך לכתחילה במצב של בדיעבד המתואר בשאלה.

במחילה על השאלה הארוכה, תודה רבה מראש על כל הטירחה. ברוכים תהיו לה'.

תשובה:

שלום וברכה

אני מקווה שתפסתי את כל הפרטים בשאלה הארוכה.

ראשית נחסוך משהו בתהליך, אם אתה יודע ששמו פלסטיק ולכן האור לא עובד, אזי בהכרח אין כאן התקן שבת ואין מקום לספק… כשיש התקן שבת לא צריך פלסטיק.

כמו כן, לא ניתן להגדיר זאת כפסיק רישא דלא ניחא ליה או לא אכפת ליה, כי המקרר עובד כהלכה רק בזכות החיישנים הללו, זה שאתה מחליט שברגע זה לא ניחא לך כדי שתוכל לפתוח את המקרר, זה לא מועיל…

ספק שניתן לבררו אינו נחשב ספק לענין דין ספקא דרבנן לקולא.

ממילא זה בחזקת איסור כל עוד לא ביררת. עשיית מלאכה דרבנן לצורך חולה בשינוי, יש להקל ראה סי' שכח סעי' יז כל השיטות והפרטים, אבל צריך בכל מקרה לגופו לדעת האם זה אכן צורך חולה וכו'.

בקיצור יש לברר היטב את מצב המקרר לפני שבת.

במקביל גם כשאין התקן שבת, ניתן לחבר שעון שקע שמכבה את המקרר בשעות מסויימות לפי מה שכיוונת, ואז תוכל להוציא באותן שעות ללא חשש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1) אז למעשה, אסור להקל בשינוי לצורך אדם בריא בשום מקום,
    וכל שנותר הוא לברר לפני את כשרות המקרר?
    2) ובמידה ואין כשרות למקרר – אסור להשתמש בשינוי לצורך אדם בריא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל