לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור והמותר

שאלה:

שלום,
התעוררו אצלי 2 שאלות בהלכות מוקצה.
1. במגירת הסכום במטבח אנו מאחסנים גם מספריים לחיתוך בשר, האם בשל כך המגירה הופכת למוקצה ואסור לפתוחה בשבת? או שמכיוון שרוב התכולה מותרת לשימוש בשבת (ובשל העובדה שגם המספריים הם הרי כלי שמלאכתו לאיסור) יהיה מותר לפתוח את המגירה?
2. בשבת אחרונה השתמשתי במשהו בחדר הרחצה ומברשת השיניים החשמלית שעמדה ליד החלה ליפול. חסמתי עם היד כדי למנוע את נפילתה ונראה לי שגם דחפתי קלות על מנת שהתנועה "תתאזן" לצד השני והמברשת לא תיפול. למיטב זכרוני עשיתי זאת עם גב כף היד אבל אני לא בטוחה בוודאות. גם לדעתי תוך כדי העשייה תהיתי אם הדבר מותר או לא (זה היה עניין של שברירי שניות כך ששוב לא בטוחה לגמרי). השאלה האם עברתי בכך על דיני מוקצה, ואם כך האם מותר לי מכאן והלאה להמשיך להשתמש במברשת (שאולי יש בזה הנאה מחילול שבת שכן אם לא הייתי עוצרת את הנפילה אולי המברשת הייתה נשברת).
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה

1. המגירה אינה מוקצה, כיון שדינה כבסיס לדבר האסור והמותר, אבל יש להוציא לכתחילה את המספריים הללו מהמגירה לפני שבת. שכחו ולא הוציאו – מותר לפתוח.

2. אסור היה להזיז את המברשת, אבל מותר להשתמש בה, אין כאן הנאה ממעשה שבת, היה רק מניעת נזק. יש לדון אם אופן ההזזה היה בגדר טלטול בגופו שמותר לדעת המשנה ברורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל