לתרומות לחץ כאן

לידה בשבת – מה לוקחים לבית חולים וכיצד נוסעים?

שאלה:

אישתי ב"ה בחודש תשיעי , רציתי לשאול אם זה יוצא בשבת ומזמינים מונית או אמבולנס מה מותר לקחת לבית חולים האם רק דברים שהיולדת צריכה כמו מסמכים וכו' או גם דברי מוקצה כמו פלאפון ובגדים או איפור וכדומה דברים שהיא תצטרך רק אחר הלידה? יישר כח ותודה רבה

תשובה:

שלום רב

ננסה לעשות סדר בדברים:

1. כאשר הנסיעה היא בתוך העיר ניתן לקחת כל מה שהיולדת זקוקה לו ואינו מוקצה. מחוץ לעיר שיש בעיה של איסור הוצאה ותחומין יש לקחת רק דברים הכרחיים בלבד. לגבי מוקצה, מה שנדרש לעצם הענין, כמו מסמכים רפואיים נדרשים, יש לשים בתיק לפני שבת כדי לקחת רק בטילטול מן הצד, אין לקחת טלפון ואיפור. כסף למונית, אם חייבים והוא לא מסכים לקחת אחרי שבת, יש להעדיף בטלטול מן הצד וכאמור ואם אין ברירה לוקחים.

2. לכתחילה יש להעדיף נהג מונית גוי, אולם אם אינו בנמצא אפשר באמבולנס רגיל. רכב פרטי במידה ויש עדיף על אמבולנס! כיון שאת הרכב ניתן להשאיר בבית החולים ואינו חוזר למקומו, כך שממעטים במלאכות. כך גם חוסכים את החיוג בטלפון, רישום במד"א וכו'. כאשר נוסעים ברכב פרטי יש לרמוז לגוי שבסביבה שיכבה את המנוע, אין גוי, המיקל לכבות את המנוע בשינוי יש לו על מה לסמוך.

3. כאשר היולדת מרגישה בטוחה יותר בבית חולים רחוק והיא חוששת ללדת בקרוב, מותר לנסוע לשם, אבל אם מדובר רק בנוחות וכדו' אין לעשות זאת, ובודאי לא כדי להיות בבית חולים חרדי. גם בבתי החולים הרגילים יש מערכות שבת המכוונות על ידי רבני המקום. ויש לומר ליולדת שאין מה לחשוש, באופן כללי כל בתי החולים בארץ ערוכים לאירועים הרבה יותר קשים מלידה, ואין טעם להרחיק לכת. אם לא שוכנעה – מותר לנסוע לרחוק.

שיהיה בשעה טובה ולידה קלה!

מקורות:

2. לגבי כיבוי המנוע בשבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מ הערה קכט, שאין כאן כיבוי ממש אלא רק מניעת הניצוצות מלהתחדש. אמנם לדעת החזון איש יש בזה איסור תורה ל סותר, מחמת סתירת המעגל החשמלי. ומכל מקום כיון שרוב הפוסקים נקטו שאין איסור בונה וסותר בחשמל, וידוע שחכמים התירו מלאכות דרבנן כמה פעמים משום הסברא שאדם בהול על ממונו, וכאן יש חשש שאם לא נתיר לו את כיבוי המנוע ימנע מלנסוע ברכבו וירבה מלאכות על ידי האמבולנס, וכמו כן יש חשש סכנה בהשארת מנוע רכב פועל במקום הומה אדם ללא נהג, המיקל לכבות בשינוי [שאז גם לדעת החזון איש אינו אסור אלא מדרבנן] יש לו על מה לסמוך. אך כאמור עדיף על ידי גוי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל