שאלה:
שלום, שמעתי מי שאומר שאם אני נניח מוכר חדר במלון, ושם הכללים והחוקים אוסרים להדליק אש בחדרים, אם אני נניח מדליק (חנוכיה) בחדר הרי שאני עובר איסור, והשאלה:
ראיתי שמישהו כתב שהדין הוא שואל שלא מדעת הבעלים והוא גזלן
ולכאורה מה הקשר שואל שלא מדעת, הרי הבעלים יודעים שאני שוכר את החדר (בתשלום), ורק שאני משתמש שם באיסור, ולכן לכאורה מה הגדרת האיסור ?
שואל שלא מדעת הבעלים?
או עובר על התנאים שחתמתי עליהם. ואז יש פה איסור של מפר חוזה.?
תשובה:
שלום וברכה,
שוכר שעובר על תנאי השכירות לא מוגדר כגזלן אלא מעביר על דעת בעל הבית שאסור לעשות כן.
בהצלחה.
מקורות:
יש מחלוקת בגמרא (ב"מ עח) בשוכר בהמה ע"מ שיוליכנה בבקעה והוליכה בהר – ושינה מדעת בעל הבית שלר"מ דינו כגזלן. ולדעת חכמים אסור להעביר על דעת בעל הבית אבל אין דינו כגזלן. והריף (שם מח, ב) פסק שאין דינו כגזלן. ולפ"ז כתב הש"ך בסימן עב ס"ק קמ בשואל שעבר ע"ד בעל הבית והשאיל לאחרים, ומתה מחמת מלאכה בידו של השואל השני, שאין השואל השני מוגדר כגזלן אלא כשואל, משום שמעביר ע"ד בעה"ב אין דינו כגזלן וממילא פטור השואל השני כשמתה מחמת מלאכה.
הבנתי, ולכן ״ מעביר על דעת בעל הבית״ האם האיסור הוא ״לא תונו״ או לא עומד במילתו…
מה העונש או העברה בהגדרתה ההלכתית
זהו איסור של מעביר על דעת בעל הבית, אסור לאדם לקחת חפץ מהשני ברשות ולעבור על תנאי ההשאלה או השכירות.
השאר תגובה