לתרומות לחץ כאן

מקום ההדלקה בנופש בחנוכה

שאלה:

שלום.
רציתי לדעת מהו הזמן שהכי ראוי להדליק בו נרות חנוכה, לדעת האשכנזים וכן לדעת הספרדים..(אשמח לכל המנהגים בזה).
והאם כשנמצאים בצימר עדיף להדליק בתוך הצימר, כי בלאו הכי נמצאים בצימרים שלידינו עוד קרובי משפחה, שיכנסו ויצאו מהצימר שלנו, או שעדיף בכניסה לצימר, כי זה מקומו המעודף?
והאם כשנמצאים כמה משפחות בצימרים הסמוכים זה לזה, ונמצאים בני משפחה (כמו שלנו), שמעורבבים שכנאזים וספרדים, האם כולם ידליקו באותו שעה, או שכל אחד כמנהגו (אני יודע שבפשטות כל אחד כמנהגו, אך אני שואל למשל כשרוצים לצאת לטיול או שמארגנים כולם משהו ביחד וכדומה, אם אפשר להדליק כולם בזמן אחד…)
והאם יש עניין או חומרא, לא להשתמש בשמן מוצק (90 אחוז שמן זית).
תודה ויום טוב.

תשובה:

שלום וברכה

בענין זמן ההדלקה כידוע יש מנהגים שונים. בני ירושלים תלמידי הגר"א ורבים מבני ליטא נוהגים להדליק ממש בשקיעת החמה, כדעת הר"ן הרשב"א והמאירי, ולעומתם רבים מבני אשכנז נוהגים להדליק רבע שעה – עשרים דקות אחר כך, כמנהגו הידוע של החזון איש, ומשום שבעת השקיעה עדיין היום גדול והאור של הנר אינו ניכר, וגם משום שלדעת החזון איש צאת הכוכבים או כארבעים דקות לאחר השקיעה, ממילא בזמן השקיעה עדיין זה לא בתוך חצי שעה לצאת הכוכבים. יש קהילות חסידים שמדליקים בצאת הכוכבים, והם מתפללים ערבית קודם משום שתדיר ושאינו תדיר תדיר קודם, וכן מנהג הספרדים [אלא שמהם יש רבים שמתפללים ערבית בשקיעה כדי להספיק להדליק נרות חנוכה מיד בצאת הכוכבים, וכשיטת הרמב"ם שהקפיד על כך.

כל אחד יעשה בזה כמנהגו ובחדוה של מצוה במתינות ובשמחה. עם כל הכבוד לטיולים והבילויים יש מספיק זמן לטייל, את זמן ההדלקה תשאירו מקודש ונינוח לקיים את המצוה כתיקונה, ואחר כך לשבת ליד הנרות לשמוח ולשיר יחד משירי החנוכה, זה המרכז של החג, אל תתנו לטיולים לגנוב להם את הקדושה הזו.

מקום ההדלקה לכל משפחה הוא בצימר שלה, לא הבנתי במדוייק את שאלתך בנקודה זו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שאלתי היתה, היכן להניח את החנוכיה זה צימר ללא חלונות (המאפשרות להניח ליד החלון), האם יש עניין בלהניח בפתח הבית, או סגי בתוך הבית, דגם בזה יש פרסומי ניסא, כי נכנסים ויוצאים לתוך ומתוך הצימר.
    וכן כבוד הרב לא ענה לי לגבי השמן המוצק.
    תודה רבה לרב שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל