לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה משקל או נפח?

שאלה:

שלום.
האם ניתן לסמוך על אריזת קרקרים שכתוב עליה ש3 קרקרים שוקלים כ28 גרם, מבחינת ברכה אחרונה? כאשר יכול להיות שהמשקל הוא מעט מתחת לכמות שמצריכה ברכה אחרונה כי 28 גרם זה מאד גבולי?

תשובה:

אין משמעות הלכתית אמיתית למשקל המאכל לענין ברכה אחרונה, שיעור כזית או כביצה אלו הם שיעורי נפח, ולכן בכל מאכל המשקל משתנה בהתאם למצב הצבירה, והוא חסר משמעות. מה שצרך לדעת שהנפח הוא כזית. מה שהיו מגדולי ספרד שנתנו שיעורים במשקל, הוא במאכלים שהיו מוכרים להם, ואז לנוחותם של האנשים הסבירו כמה משקל של שיעור כזית באותו מאכל. אבל מאכל שלא היה מוכר להם אין מקום למדוד אותו במשקל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ובכל מקרה אם מדובר במאכל שיש בו אווירים,כגון קרקר בשם "פתית" שכבר בקרקר בודד או קרקר ורבע כמדומני שיש נפח כזית,אבל לדעת הגרע אין לברך בשום אופן ברכה אחרונה על קרקר שמשקלו נמוך ביחס לנפח שלו,שהרי לא מברכים על "אוויר",לא יעלה על הדעת שאדם יכניס לגופו 5 גרם של קמח ויברך ברכה אחרונה,ואין להכנס לספקות הללו.

  2. מאוד קשה לקבוע כמה נפח של וופל, כי המילוי לא מצטרף לשיעור הזה והוופל עצמו דק מאוד, בס' כזית כהלכתו נקטו שגודל של וופל מצופה סטנדרטי הוא כזית, אבל בעבר שמעתי מהגרי"י נובירט שצריך יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל