לתרומות לחץ כאן

בקשת חוב כספי שכבר נמחל

שאלה:

שלום,
לפני כ9 שנים התחתנתי, באותו זמן היה אצל אבי סכום של 12,000 ש"ח שצברתי במהלך שנות בחרותי, ותמיד הוא אמר לי שכשאתחתן הוא יוציא את זה.
מה שקרה, זה שלאחר החתונה הוא ממש לא היה מעוניין להחזיר לי את הכסף, וכל פעם ששאלתי אותו על זה הוא היה מביא לי כמה מאות שקלים עד לפעם הבאה שאבקש. כך לאט לאט רשמתי לי והגעתי למצב שהוא כבר החזיר לי הכל למעט 3,000 שקלים. אבל בשלב הזה כבר ממש הותשתי, וגם לא היה לי נעים, אז החלטנו בעלי ואני לוותר על הכסף הזה מתוך ייאוש.
חלפו השנים (9) וכעת המצב הוא שאבי הלווה לי סכום של כמה עשרות אלפי שקלים שאני מחזירה לו כל חודש בהוראת קבע כבר שנתיים, והשאלה שלי האם מותר לי כעת לקזז ממנו את החוב שהיה חייב לי מימי בחרותי? או שבגלל שויתרתי עליו כבר אז אסור לי?
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אם אמרתם בפה שאתם מוחלים על החוב, לא ניתן לתבוע את החוב. אם לא אמרתם שאתם מוחלים אלא התייאשתם מלגבות את החוב – אין יאוש בחוב ואתם יכולים לגבות את החוב או לקזז את החוב בהלוואה שלוויתם ממנו.

בהצלחה.

מקורות:

אם הייתה מחילה בפה חלה המחילה אולם א הייתה מחילה בלב לא חלה המחילה – ראה שו"ע סימן יב סעיף ח ובקצות ובנתיבות שם.

נחלקו הפוסקים אם מועיל יאוש בחוב, דעת השו"ע סימן צח סעיף א שלא מועיל יאוש בחוב ואפילו אמר בפיו שמתייאש לא חל יאוש. הרמ"א סימן קסג סעיף ג הביא את דברי המהרי"ק שמועיל יאוש בחוב, ובקצות שם הביא את דברי החכם צבי שחולק על דברי הרמ"א. והקצות האריך להוכיח שיאוש מועיל בחוב אולם רק יאוש שהגיע מחמת שלא ניתן לגבות את החוב, אבל יאוש שהגיע מחמת עוני או אלמות אינו ייאוש. והנתיבות חולק על דברי הקצות וביאר את דברי הרמ"א והמהרי"ק בשר שיש לו דינא דמלכותא. וראה עוד בפתחי חושן חלק הלוואה פרק ב הלכה כט ובהערה שם שהביא את שיטות הפוסקים בזה, וגם הסיק להלכה שרוב הפוסקים סוברים שאין ייאוש בחוב. 

נמצא שריהטת הפוסקים שאין יאוש בחוב. ולכן אם לא הייתה מחילה מפורשת ניתן לקזז את החוב מהלוואה שהאבא חייב.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום וברכה,
    תודה רבה על התשובה המפורטת,
    אבל אני לא זוכרת אם אמרנו בפה שאנחנו מוחלים.
    הגיוני בעיני שאמרנו לעצמנו שאם כבר אנחנו לא מתכוונים לבקש ממנו את החוב – לפחות נמחול לו, שלא יהיה לו חטא.
    זה מה שהייתי אומרת היום אם הייתי נקלעת למצב כזה, לכן אני מסתפקת. אבל אני בפרוש לא יכולה לומר שאני זוכרת בוודאות שמחלתי בפה.
    האם עדיין אני יכולה לגבות את החוב?

  2. שלום.
    וכיצד יש לנהוג אם הלויתי סכום למישהו והוא מתעכב הרבה בהחזרים כיוון שהוא דחוק , ואני מצידי לא ויתרתי על הכסף אך מצד שני אני מעוניין למחול לו אם בסופו של דבר הוא לא יחזיר כלל כיוון שמבחינתי זה יכול להיות גם צדקה בדיעבד.
    אז מצד אחד לא מחלתי וכל עוד הוא מחזיר אני לוקח, ומצד שני יש כאן סוג של מחילה אם הוא לא יחזיר. האם זה אפשרי?
    ומה לגבי סוף שנת השמיטה אם הוא עוד לא סיים להחזיר? תודה רבה

  3. אם לא הייתה החלטה למחול אין כאן מחילה. יתר על כן כדי שתהיה מחילה צריך שתהיה מחילה בפה ולא מועיל מחילה בלב. ומחילה אם לא ישלם אינה מחילה.
    לגבי שמיטת כספים, אם לא ישלם עד סוף שנת השמיטה עליך לעשות פרוזבול כדי שהשמיטה לא תשמט את החוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל