לתרומות לחץ כאן

בדיקה ביום השביעי בלבד

שאלה:

שלום,
ראיתי רב שכתב שאחר שעשתה בדיקת הפסק טהרה, ובשבעת הימים לא בדקה אפילו פעם אחת שבמקום הדחק יש להקל…

וכך כתב:

[בשעת הדחק, כשאשה שאינה מכירה את ההלכה באה לטבול והתברר שלא עשתה בדיקת הפסק טהרה ולא בדקה שום בדיקה בשבעה נקיים, יש מורים לה לבדוק פעם אחת ולטבול. שכן הדין בנידה מהתורה, בצירוף הסברה שההרגשה שפסק וסתה מועילה בדיעבד במקום בדיקות, ובצירוף הסברה שקינוח בשירותים נחשב כבדיקה (ראו לעיל הערה 4). כך מבואר ב’אשרי האיש’ יו”ד א, לא, יח-יט; וכן ב’מעין אומר’ ו, עה, והוסיף שתטבול בברכה, ועי’ בטה”ב ח”ב עמ’ תצט]

ואם כן, לכאורה מה שכתב תבדוק פעם אחת האם הכוונה ביום "האמור" לטבילתה, וכך יהיה לך נחשב יום הטבילה כיום השביעי, ואז תטבול ביום השמיני? או האם כוונתו שביום הטבילה אע"פ שהגיע צאת הכוכבים תבדוק ותטבול באותו היום ?

ועוד, לכאורה כל מקרה שהאשה אומרת שלא בדקה והוא בעקבות דחק מסויים… לכאורה ניתן להקל חד פעמי ולהורות לה שתקפיד…?

תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע למה כוונתו, אבל יש אכן הוראה של הגרי"ש אלישיב, באשה בעל תשובה טריה שיש חשש שאם נאסור עליה לטבול היא עשויה לחטוא ואולי בכלל לפרוש מכל נושא הטהרה, להתיר לטבול על סמך טבילה של היום השביעי בלבד, כיון שנחלקו בכך ראשונים אם הבדחקה גם בראשון וגם בשביעי מעכבת או די בדיעבד באחד מהם, ואף שהשו"ע פסק בסי' קצו ששתיהן מעכבות, יש על מי לסמוך בשעת הדחק כזו. אבל ודאי שבסתם אשה אין להקל [לענין זה אגב לא משנה אם בדקה בשביעי בלבד או בשמיני בלבד].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל