לתרומות לחץ כאן

תפילין שחורות שנצבעו לבן

שאלה:

תפילין שחורות כדין, שנצבעו בצבע לבן מעל גבי השחור. למשל צבעי שתיליו נצבעו. או מי שצבען בכונה תחילה משום סיבה כלשהי.
האם נפסלו בשל כך? האם מצינו מקורות לגבי זה?

כמו כן לגבי תכלת בציצית, מה דין פתיל תכלת, הצבוע בצבע לבן מעל גבי התכלת. כשר למצות תכלת או פסול?

תשובה:

שלום וברכה

באופן זה בפשטות ודאי הם פסולים, אבל בפשטות ניתן לצבוע שוב על גבי הלבן, וזה יועיל ואסביר. בשו"ע סימן לג סעיף ד דנו בנדון דומה, כאשר נכרי צבע את הרתועות שלא לשמן, האם מועיל לצבוע שוב לשמן, יש מתירים ויש פוסלים, ומבואר שם, שיסוד המחלוקת היא האם כתב על גבי כתב מועיל, כלומר האם כאשר אני מכסה את הכתב התחתון בכתב עליון, מתייחס העליון לרצועה, או שמא עדיין נחשב התחתון כקיים והוא פוסל. ממילא, באופן שישראל צבע לשמה, ועל זה צבע הגוי שלא למשה, מבואר שם שודאי ניתן לשוב ולצבוע לשמה, כי ממה נפשך, אם הכתב התחתון עיקר, הרי הוא קיים ונעשה כדינו, ואם העליון הוא עיקר, הרי עתה יש עליון נוסף… וכמו כן כאן, כרגע כאשר הלבן על גבי השחור, בפשטות זה פסול כי העיקר להלכה שכתב העליון עיקר וכמו שפסק הפרי מגדים שם, אבל ניתן לשוב ולצבוע שחור, כי כך ממה נפשך זה כשר וכנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל