לתרומות לחץ כאן

דגים ובשר – בליעות

שאלה:

שלום הרב,
אשמח להבין קצת מה עומד מאחורי הרעיון של הלכות בשר ודגים נכון לזמנים שלנו.
משידוע לי לא אוכלים אותם יחד מחשש סכנה ויש המהדרים לייחד סיר וכף בישול נפרדים ואף לבשל בזמנים שונים ולנקות את התנור בין השימושים וכן הלאה.
השאלה שלי היא מדוע מהדרים בנושא שהרי בכל מקרה אוכלים את הדגים החמים (והחריפים בד״כ..) ולאחר מכן בשר חם על אותה צלחת גם אם נוקתה במים בין לבין ועדיין מגיעים לכדי התערבבות של בשר ודגים (הן לגבי הסכום,הכיור, כלי ההגשה הבשריים, המפות, המיקרוגל ועוד ועוד ועוד).
בהסבר אשמח להבין בנוסף גם מדוע הדין לגבי בשר ודגים אינו כפי בשר וחלב מבחינת ההפרדות ואיך נכון לנהוג בנושא זה במטבח יהודי.
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

כיון שלא מדובר במאכל אסור אלא במאכל שיש בו סכנה, ממילא יש לזה כללים וגדרים אחרים, וכנראה ידוע היה לחז"ל שבליעה קטנה הבאה מכלי ולא במגע ישיר בין בשר לדג, אינה מזיקה. לכן מנהג העולם להקל לבשל דג בסיר בשרי, וגם המקפידים בכך, לא החמירו אלא בכלי ראשון ועל האש, ולא בכלי שני וכפי שציינת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אגב זה לא כ"כ מדויק שלא מקפידים על הצלחות והסכו"ם. ככל הידוע לי מנהג ישראל הוא ליחד צלחות קטנים ומזלגות קטנים בשביל הדג וגדולים להמשך הסעודה.

  2. זה לא בגלל בליעות אלא בגלל שלא רוחצים אותם באמצע הסעודה, וזה ודאי שמחליפים כלים ולא אוכלים ממזלג מלוכלך בדג, את הבשר. אבל אין הקפדה הלכתית לייחד מזלג מיוחד לדגים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל