לתרומות לחץ כאן

בגד עם ציור של כוכבים

שאלה:

שלום הרב,
נתקלתי בשאלות ותשובות באתרי שו"ת וזה קצת בלבל אותי, אשמח להכוונה מה ההלכה, כדי שלא אחמיר וכדי שלא אהקל.
א. ראיתי שמישהי שאלה לגבי מנדלות? האם יש איסור עם צורות אלו? יש לנו בבית אריחים עם ציורים אלו, ברכת הדלקת נרות עם איור מנדלה, ספר של רבי נחמן שעשו לו את הכריכה עם צורות אלו? מה הדין? האם מותר לקנות דברים עם צורות אלו? למשל כיסויי ראש?
ב. נתקלתי בשאלה ותשובה, מישהי שאלה על תיק שיש לה שהסמל של החברה הוא פלוס ויכול להיות שיש עם זה בעיה כי זה דומה לצלב, אבל אז גם צורה של איקס זה יכול להיות דומה ואז אני מרגישה שאין לזה סוף.. כי הכל יכול להיות דומה.
ואילו צורות שרואים בכל מקום. בין אם על חפצים, יש לנו קולפן עם סימן פלוס וחברות סכינים, או אפילו צורה זו משמשת במחשבון או כדי לשלוח דוא"ל חדש וצורת איקס נמצאת תפורה על צווארון של חולצות ויש לי צמיד זהב עם משולשים שריטות קטנות של איקס יוצרים אותם. מה הדין לגבי דברים אלו? מה הגבול? השאלה והתשובה שנתקלתי בהן בלבלו אותי. אשמח להכוון בנושא זה.
ג. יש לי נעליים של חברת אולסטאר. הסמל שלהם הוא כוכבים כך שיש גם על הנעליים האם מותר לנעול את הנעליים? האם מותר לקנות אותם מלכתחילה?
ד. יש אתרים מחו"ל (למשל אלי אקספרס) שמוכרים שם גם דברים שלא מתאימים לערכי היהדות, כמו למשל בגדים עם צלב, האם מותר לקנות משם? בנוסף לא מזמן נתקלתי בחנות שיש בישראל שהיה שם תיק עם צורה דומה לצלב, האם מותר לקנות בחנות זו?

אשמח לקבל כלים כדי שאם אתקל בשאלות מסוג זה אדע לענות לעצמי.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. אין כל בעיה.

2. ברור שאין בעיה, אינני יודע אילו תשובות בלבלו אותך אבל בודאי לא אצלנו באתר.

3. לכתחילה לא כדאי לקנות, אבל אם כבר יש אפשר להשתמש.

4. מותר לשנות שם, אבל להשתדל שמה שקונים לא יהיה עם ציורי צלב..

מקורות:

3. הרמ”א ביו”ד סי’ קמא סעי’ ג מביא שנחלקו הדעות אם מותר להשאיר בבית צורה של גרמי השמים, ונראה שמצדד להחמיר בכך, אולם הש”ך שם ס”ק יז חלק עליו מכל וכל, וכתב שהואיל וצורות אלו נעשו לנוי אין איסור להשהותן בבית, וראה שם בפתחי תשובה שמנהג העולם להקל בזה. וראה עוד מקור הסוגיא במסכת ע”ז דף מג ע”ב. וראה עוד שו”ת בנין אב ח”א סי’ לז. בשו”ת אבני ישפה (יו”ד סי’ קנא) כתב, שלענין צורת כוכבים יש להקל באופן מיוחד, כיון שהצורה שאנו עושים אינה כעין זו שבשמים וסימן בעלמא הוא. לכן לכתחילה אין לעשות זאת אבל אם כבר יש כזה בגד וקשה להוריד – מותר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אין דאגה מסימן פלוס, שהרי מקורותיו העיקריים הידועים הוא קיצור למילה הלטינית "et" (משמעותה כמשמעות ו' החיבור) ע"י הסרה של האות e וקיצוץ של האות t, הגרסה שמשומשת כיום מקורה ממונח שהמציא גרמני שנקרא "uber minus"("מינוס על") שהוא פשוט שני מינוסים מונחים זה על זה באופן מאונך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל