לתרומות לחץ כאן

שידוך לכהן

שאלה:

ב"ה
שלום וברכה. אני כהן, רווק וכבר בגיל די מתקדם. לצערי עוד לא הצלחתי למצוא את זיווגי, אעפ"י ההשתדלות. בין האמצעים שאני מחפש יש גם קבוצות שידוכים באפליקציה במכשיר סמארטפון. השדכנים מפרסמים (מעבירים) את הנתונים של הבחורות, ומי שמעוניין פונה אליהם. השאלות הם כאלה.
א. האם יש היתר לכהן להתחיל שידוך עם מי שהייתה נשואה מקח טעות?
ב. אם יש מודעה של בחורה על כך שהייתה נשואה נישואים קצרים, האם יש עניין לברר האם זה היה מקח הטעות?
ג. מי שהייתה מאורסת וזה נהרס בגלל מקח טעות, האם מותר להתחיל שידוך?
ד. בחורה שעברה גיור לחומרא כי אבדו המסמכים של אמא שלה לגבי יהדותה, האם יש דרך להקל לגבי השידוך עם אחת כזאת?
הנאמר לעיל מתייחס לא רק לאפליקציות..
אשמח מאוד לתשובות
שבוע טוב וחורף בריא!
ברוכים תהיו!

תשובה:

שבוע טוב

א. לא כדאי להתחיל עם הדבר הזה. לצערי נושא מקח טעות בקידושין נפוץ היום כאילו זה רלוונטי. אני לא מכיר בחורה אחת שהתגרשה שלא אומרת "אילו הייתי יודעת וכו" לא הייתי מתחתנת איתו. וכנ"ל להיפך. ומן הסתם גם בדורות עברו זה היה. אז הם אומרים מקח טעות בקידושין?! בכל ספרי הפוסקים מקדמת דנא לא מצאנו כמעט שעסקו בנושא כזה. נכון, לגבי אשת איש זה לא כמו לגבי שאר ההשלכות אבל עדיין צריכים לדעת שקידושי טעות גם לעניינים אחרים צריכים להיות משמעותיים ולא כמו שבדרך כלל יכתבו על עצמם.

מלבד זאת צריכים לדעת נקודה נוספת. הרמ"א באבה"ע סי' ז' הביא תשובת הרשב"א שאישה שהתגרשה מחמת קול (כלומר, מעיקר הדין לא היתה זקוקה לגט) נאסרה לכהן. כמו לגבי ריח הגט. אז נכון שהשו"ע לא הביא את זה. הלכה זו מובאת בבית יוסף ויש פוסקים ספרדים כמו הכה"ג שגם הביאו את זה להלכה. אבל מקובל שספרדים לא נקטו את החומרא הזו. אולם זה רק כאשר באמת לא היתה זקוקה לגט מעיקר הדין. ותופעה כזו אני כמעט שלא מכיר, משום שלא די ברמת קידושין טעות שעשויה ליצור ספק קידושין. צריכים להגיע לרמה שמעיקר הדין אינה צריכה גט, ואם אם קיים נדיר ביותר.

2. אינו רלוונטי לאור הנ"ל.

3. בהחלט. ראויה לכהן. הרי לא התגרשה.

4. זה יכול להיות נכון. אולם צריכים לדעת אם היום אפשר להוכיח את יהדותה. כלומר, כל עוד שאין לה הוכחה הגיור הוא מעיקר הדין ולכן ודאי אסורה לכהן. אולם האפשרויות להוכיח יהדות היום מתקדמות בהרבה מלפני כמה שנים אז יכול להיות שהיום אפשר יהיה להוכיח את יהדותם. האפשרויות היום להגיע למסמכים שלא היו מגיעים אליהם לפני שנים אפילו מועטות היא משמעותית. כמו כן, האפשרויות להוכיח יהדות היום עם דנ"א מאד מתקדמת וקבילה גם בבתי הדין הרבניים. כך שבהחלט כדאי לבדוק אם זה מעשי.

מאחל לך היום הצלחה שתמצא את זיוגך הראוי במהרה ובקלות.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל