לתרומות לחץ כאן

לפני עיוור תתן מכשול ב"מתיחה"

שאלה:

שלום אני רוצה בבקשה לשאול שאלה קצת פילוסופית/פסיכולוגית וקצת הלכתית.
אם אני "עובד על מישהו" ובעקבות זה הוא אומר לי משהו מעליב
1.האם אני עובר על לפני עיוור לא תיתן מכשול?
2.האם העברה שלו פחות חמורה כי היא באה בתגובה למעשה לא ראוי/הלכתי שלי? הרי הכל התחיל ממני , במיוחד שמדובר בעברה, הרי "עבדתי עליו" , אני יצרתי את הסיטואציה שהתגלגלה בסוף לכדי העלבה , אפילו אפשר אולי לומר שאני העמדתי אותו בניסיון.
למשל, אמרתי לחבר : שבטעות במקום להגיע למקום שקבענו להיפגש הגעתי למקום אחר, אבל זה שקר , אמרתי את זה כדי לעבוד עליו, והוא בתגובה אומר לי…איזה "טיפש אתה"…ויכול להיות שבכלל אמר את זה כי כעס שעכשיו הוא יצטרך לחכות לי במקום שקבענו .
יש עוד הרבה דוגמאות…

תשובה:

יש בחז"ל דוגמאות שונות לענין שהזכרת, למשל הגמרא במועד קטן יז א אומרת שהמכה את בנו הגדול עובר בלםני עיור לא תתן מכשול, כיון שמצוי בבן גדול שהוא יכול להחזיר מכה או לנהוג בחוצפה בעקבות הענישה הזו. לכן יש הגיון בהחלט במה שאתה אומר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה, רק בשביל לחדד לעצמי, אני מבין שזה לא מקרה הלכתי שחור ולבן ומשם גם הגיעה השאלה שלי.
    אז אם כבודו היה שומע סיפור שכזה על שני חברים, היה אומר לחבר שמתח, אתה אשם יותר , אולי אתה בכלל צריך להתנצל שהעמדת אותו בניסיון ולא שהוא התנצל שלנפל בלשונו? או שנאמר סוף כל סוף הוא היה צריך להתאפק ולכבד את חברו גם אם חברו אשם.
    לתשובתכם הכנה אודה.

  2. אף פעם אין כזה דבר שהמכשיל אשם יותר מהנכשל, אדם חייב לשמור את עצמו מול כל הנסיונות שלא לחטוא, רק יש גם אסיור להכשיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל