לתרומות לחץ כאן

'עני המהפך בקונה דירה

שאלה:

ברצוני לשאול שאלה
ביום א' שעבר הצעתי את דירתי לשתי מתווכים ואמרתי שזה ללא בלעדיות.
באותו יום בערב הביא המתווך השני זוג שראה את הדירה ומצא חן בעיניהם.
למחרת התקשר המתווך השני ואמר שבני הזוג חמים לענין וביקש שנחכה יום יומיים ולא נמשיך עם מתווכים אחרים. אשתי ענתה לו, שנראה שזה בסדר אך עליה להתייעץ עימי. בינתיים בפועל זרמנו איתו ולא ניסינו להביא קונים נוספים.
לא התכוונו להתחייב לו בכך שלא להראות לעוד מישהו אלא ביקש וזרמנו איתו כל זמן שהמתווך הראשון לא יצר עימנו קשר.
זו פעם ראשונה שאני מוכר דירה, ואני מגשש ולא בטוח בעצמי.
תוך כדי זה התייעצנו עם ההורים והם טענו שהמחיר זול מידי ושכדאי שננסה לבדוק שוב האם אפשר לקבל מחיר טוב יותר. יצרנו קשר עם מתווך שלישי כדי להתייעץ עימו על המחיר המירבי של דירות אלו והוא הציע שיבוא ויראה.
המתווך השלישי אכן עלה אלינו ביום ד' עם אברך שמחפש דירה לקניה. והוא הציע את הדירה במחיר של 10,000 ₪ יותר מהמתווך הקודם. באותו יום לא קיבלנו תשובה חיובית.
ביום חמישי בבוקר התקשר המתווך השני ואמר שרוצה לחתום על זכרון דברים, אמרתי שאני לא בעיר ואחזור בלילה.
לא הבנתי מה זה זכרון דברים ולא גמרתי בדעתי אכן לעשות זאת. אחר השיחה חשבתי לדחות אותו בכמה ימים ובינתיים לבדוק מה זה ולהתייעץ עוד הפעם עם ההורים וכו'.
לאחר מכן במשך היום יצר עימנו המתווך השלישי קשר, ואמר על הקונים שהם רוצים לבא שוב. ובאו הם והוריהם ואכן נראה שהכיוון חיובי.
היום אמרתי למתווך השני שיש לי הצעה טובה יותר, והוא טוען שזו גנבה וכבר סגרנו איתו ועני המהפך בחררה וכו'.
רציתי לשאול אם יש לדבריו יסוד מן הדין או לפנים משורת הדין.

תשובה:

שלום וברכה,

אין עליך חיוב למכור לקונה של המתווך השני, לא מצד הדין ולא לפנים משורת הדין.

כדאי שתיזהר שלא לסגור בדיבור עד לסגירת החוזה. ועדיף גם להימנע מזיכרון דברים, אם הצדדים סגורים תיגשו לעו"ד לחתום חוזה.

בהצלחה רבה ועסקה טובה.

מקורות:

כתב המרדכי (ב"ב רמז תקנא): ובלוקח מישראל נמי לא מיקרי מהפך בחררה, אלא היכא דגמרו הפיסוק כבר הלוקח והמוכר, ונתרצו זה לזה, ולא היו חסרים רק הקנין, והלך זה וקנאה – או באותן דמים, או הוסיף דמים – אז נקרא רשע. אבל אם המוכר אינו רוצה למכרה בכך, והלך אחר וקנאה לאו רשע הוא. דאי אפילו בכה"ג נקרא רשע, א"כ מפסדים למוכר, שאם יבא ראובן לקנות קרקע של שמעון לא ירצה לתת לו אלא דבר מועט ולא כפי שויה, לא יהא אחר רשאי לקנותם, ורבנן חשו טובא לפסידא דמוכר יען כי מוכר הוא מחמת דוחקו.

מבואר במרדכי ג' דינים. א. איסור עני המהפך נאמר דוקא אם פסקו דמים. ב. האיסור על השני לקפוץ ולקנות קיים גם כשמוסיף דמים על הפסיקה של הראשון. ג. מותר למוכר לסגת מהעסקה עם הראשון, ולקיים את העסקה עם אחר.

במקרה שלך, לא נחשב שעדיין נסגרה העסקה עם הראשון, כיון שיש הרבה תנאים במכירת דירה וכל עוד שלא היה סיכום בינך לקונה לא שייך כאן דין אני המהפך. ועוד, שדין עני המהפך נאמר שאסור לקונה אחר להציע את עצמו ולסלק את הראשון, אבל למוכר מותר לחפש קונה אחר שמשתלם יותר, וכפי שכתב המרדכי שלא נפסיד את המוכר.

עצה טובה, כדאי לא להבטיח בדיבור עד לסיום העסקה, אולי פתאום יבוא קונה אחר, ולא תיכנס לשאלה של 'מחוסרי אמנה'.

שמעתי מהגאון הרב שפרן שליט"א שכדאי להימנע מזיכרון דברים, כיון שאחרי שחותמים זיכרון דברים מתגלים חילוקי דעות בין הצדדים על תנאים במכירה או בתשלומים, ואין אפשרות לסגת מהעיסקה כדי שלא לקבל קנס, לכן כדאי שיגשו לחוזה אצל עו"ד שבחוזה כתובים כל תנאי המכירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל