לתרומות לחץ כאן

עירוב בבנין בחו"ל שיש חילונים וגויים

שאלה:

שלום כבוד הרב, אני גר בבנין שכולם או שהם חילונים או שהם גויים, אין דתיים שומרי שבת.
האם צריך לעשות עירובי חצרות?
ואם כן צריך, זה בנין של למעלה מ30 דיירים האם אפשר להשכיר למנהל הבניין? (פה בחו"ל קראים לזה שוער או מנהל בניין, שזה בעצם מי שאחריי לכול מה שקורא בבניין. כמובן הוא לא הבעל הבית של הדירות הוא רק אחראי לנקות ולסדר ואם יש איזה תקלה שמפריע לשכן הוא יכול להכנס לדירות)

תשובה:

שלום רב.

בכדי שיהיה אפשר לטלטל בבנין זה בין חדר המדרגות לדירות ובין הדירות עצמם יש לעשות ‘עירוב חצירות’, ומכיון שדרים בבנין זה נכרים וחילונים, לא ניתן לזכות להם את הפת אלא צריך לשכור מהם רשות שימוש בביתם.

ישנם כמה דרכים בהם אפשר לבצע את השכירות או לבקש מהם להשכיר את רשותם בשכירות לא אמיתית רק לענין הדיורים כדי להתיר את הטלטול, או לבקש מהם להניח בביתם חפץ של הישראל (מפתח וכדו’) שבכך נחשב שכירו ולקיטו ויכול להשכיר את בית הנכרי לישראלים הגרים בחצר.

אם זה לא מעשי, ואתה רוצה לשכור מהשוער, אני קצת מסופק בזה, ונראה שהדין כך: אם הוא רשאי לתבוע להכנס לבתים, למשל כאשר יש תקלה בבנין הוא יכול לדרוש להכנס לדירה זו או אחרת לצורך התיקון או הבדיקה, זה נראה בסדר גמור, אבל אם אינו רשאי, ופשוט כשמבקשים ממנו אן מזמינים אותו לתקן תפקידו להגיע לפי דרישת הדייר, אז בעצם אין לו רשות בדירות וזה לא מועיל. 

דרך עשיית עירוב חצירות: לוקחים פת ומזכים אותה לכל דיירי החצר ומניחים אותה באחד הבתים שבחצר, לפני שמזכה את העירוב מברך ‘על מצות עירוב’ ואחר כך אומר ‘בהדין עירובא יהיה שרא לן לאפוקי ולעיולי מן הבתים לחצר ומן החצר לבתים ומבית לבית לכל הבתים שבחצר’ ובחדר מדרגות צריך לומר גם את הנוסח של שיתוף מבואות כיון שיתכן שדינם כדין מבוי, וכך הוא הלשון ‘בהדין עירובא יהא שרא לנא לאפוקי ולעיולי מן הבתים לחצר ומן החצר לבתים ומבית לבית ומחצר לחצר ומגג לגג ומבתים לחצרות ומחצות למבוי וממבוי לכל הבתים והחצרות שבמבוי זה לנו ולכל הדיירים במבוי זה’.

שיעור הפת לצורך העירוב הוא: כגרוגרת לכל בית שבחצר ובחצר שיש בה למעלה מי”ח בתים די בי”ח גרוגרות לכל בני החצר. לפי שיעור החזון איש שיעור י”ח גרוגרות הוא כ800 סמ”ק שהם כ13 מצות מכונה.

את זיכוי העירוב אפשר על ידי כל אדם מבית הכנסת, תוכל גם להביא איתך את העירוב לבית הכנסת במהלך הימים הקרובים ולעשות זאת שם, הוא לא צריך להיות קשור לדיירי החצר.

מקורות:

ספר ארחות שבת פרק כ”ח סעיפים עג – צג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל