לתרומות לחץ כאן

מזוזה בבית הכסא בזמנינו

שאלה:

בענין מזוזה בבית הכסא כשיש בו שיעור. למה נהגו לא לשים?
א, לכאורה היום לא נפיש זוהמיה וכל הענין משום ערוה ולזה סגי בכיסוי או בזה שיש דלת כמבואר ברמא רפו ב.
ב, גם אי נפיש זוהמיה עדיין מועיל לזה כיסוי כמבואר בשוע רפו ה ובשך סוף סקט, וכדעת הב״י (סעיף ב) שדירה מחייבת גם אי יש בה דבר מגונה אלא שיכסנה כמשכ השוע בסעיף ה.
הצד היחיד שיש לי לפטור זה משום שלא נקרא דירה ומיילא פטור משום דהוי מקום טינופת.
השאלה אם לדור זה ממש מגורים של שינה ואכילה או שסגי שעושה בזה את שימושו המיועד לו באופן קבע וא״כ חייב במזוזה. וכמו״כ יש לדון כמש״כ האם בית הכסא של היום הוי מקום טינופת
תודה רבה

תשובה:

גם בית הכסא של היום אינו בית הכבוד. לחיוב מזוזה לא די שאין שם טינוף, הקובע הוא שיהיה בית מכובד, ראה סי' רפו סעי' ד, וראה שו"ת שמחת כהן סי' ו, שגם בית הכסא פרסאי כמו שלנו, אף שלא נפיש זוהמתו, בכלל דין זה [שלא כמשמעות דברי הב"ח שם שכתב שרבה הזוהמה שם]. שים לב שהקובע במרחץ את הפטור ממזוזה אינו דוקא ההבל שיש שם והזוהמה, אלא מקום שעומדים שם ערומים, ואגב, ראה מגן אברהם סי' מה ס"ק ב, שמלבד הזוהמה עצם העמידה ערום בפני כתבי קודש אסורה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה
    לגבי נפיש זוהמיה הבנתי של״צ ממש נפיש ומספיק בזה שאינו בית הכבוד.
    הרב לא ענה לי על החלק השני, אעתיק שוב, שכיון שזו דירה לכאורה זה חייב בכל אופן גם במצב שעומדות ערומות כמבואר בבית יוסף סעיף ב, אלא שצריך כיסוי כמש״כ השו״ע סעיף ה והש״ך סק״ט.
    הצד היחיד שיש לי לפטור זה משום שלא נקרא דירה ומיילא פטור משום דהוי מקום טינופת.
    השאלה אם לדור זה ממש מגורים של שינה ואכילה או שסגי שעושה בזה את שימושו המיועד לו באופן קבע וא״כ חייב במזוזה.

  2. ה שציינת מסעי' ה אינו רלוונטי שם מדובר בדירה שיש בה כל השימוש ורק בגלל שיש בה גם טינוף צריך כיסוי אבל כל הדוגמאות בסימן לגבי בית הכסא ובית התבן שעומדות שם ערומות, כיון שעיקר שימושו לכך, הוא אינו בית כבוד ופטור מעצם מהותו.

  3. האם הרב מתכוון לומר שגם בית הכסא שנמצא בבית אינו נחשב מקום מגורים? אם כך אני מבין, אבל אם זה כן נחשב מקום מגורים בגלל שזה בבית וזה המקום הקבוע שעושה בו את תשמישיו שמיועדים לשם, זה לא יסתור לבית הכסא ובית התבן שהשו״ע מדבר עליהם ששם זה לא בבית שלו, אבל אם זה בבית דירה שלו אולי זה אחרת כמש״כ הבית יוסף.
    אא״כ נאמר כמש״כ שבית הכסא שנמצא בדירה אינו נקרא חלק מהדירה. ואף שגם מטבח וחדר שלא ישן בו חייבים זה שונה ממקום טינופת שחייב רק בדירה ממש כמש״כ הש״ך סק״א.
    אבל זה בדיוק מה שאני מתחבט אם בית הכסא שנמצא בבית דירה אינו נקרא חלק מהבית דירה
    תודה🙏🏻

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל