לתרומות לחץ כאן

האכלת בעלי חיים לפני התפילה / לפני אכילתו

שאלה:

האם מותר להאכיל בע"ח שלו ,לפני תפילת שחרית ?
כמו תרנגולות בגינה
האם אכילת בהמתו קודמת גם כאשר לדעתו אין הבהמות צריכות לאכול כרגע ודי להם אם לאחר כמה שעות יתן להם אוכל ?
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

אם יש להם צורך באוכל ויש חשש צמער בעלי חיים, ניתן לעשות זאת לפני התפילה ככל צרכי מצוה, אבל אם אין בזה צער בעלי חיים, אין לעשות זאת לפני התפילה, אבל יש להאכילם לפני שיאכל הוא בעצמו, אף שעדיין לא נצרכים לכך.

מקורות:

שנינו במשנה (שבת פט"ז מ"ב): "מצילין (מדליקה בשבת) מזון שלש סעודות, הראוי לאדם – לאדם, הראוי לבהמה – לבהמה". והקשה התפארת ישראל (שם אות יג) מה הסיבה שמותר להציל שלוש סעודות לבהמה, הרי היא אינה נצרכת לריבוי סעודות זה. ומחמת קושיתו כתב לחדש, שכיוון ואסור לאדם לאכול קודם בהמתו, צריך להאכיל את הבהמות ג' סעודות בשבת קודם שהוא עצמו יאכל, אף שביום חול הוא מאכיל אותן רק פעמיים, ולכן התירו להציל בשבת שלש סעודות לבהמה. 

אמנם באחרונים תמהו על דבריו, וכמו שכתב בתפארת יעקב: טעם זה אינו נוח לי, דלענ"ד דהא דאסור לאדם לאכול עד שיתן לבהמה היינו בהגיע אז עת האוכל לבהמה, צריך ליתן תחילה לה, אבל אם אין בדעתו ליתן אז לבהמה אין איסור בדבר, ולדבריו לר' חידקא דס"ל דצריך ד' סעודות בשבת, גם לבהמה צריך ליתן ד' סעודות.

ובהכרח כוונת הדברים כך היא, שמה שקבעו חכמים שאדם חייב להאכיל את בהמתו קודם שיאכל הוא בעצמו, אין כוונת הדברים מפני שהיא כרגע רעבה, אלא כפי שכתב בשאילת יעב"ץ (ח"א סי' יז), שאם לא יהיה זמן קבוע לאכילה תמות מרעב, כי סופו שישכח להאכילה… לכן תקנו שקודם שאדם יאכל יתן לבהמתו ובכך לא תבוא לידי רעב. לכן ההיתר להצלת מזון ג' סעודות לבהמה בשבת, איננו נובע מחובת האכילה אלא הוא גדר קבוע שהבעלים אינו אוכל לפני שהוא מאכיל את בהמתו, כדי שבהמותיו לא יגיעו לידי מצב של צער, ולכן אפילו שצער בע"ח הוא איסור דאורייתא, האיסור לאכול קודם לבהמה יש שסברו שהוא רק דרבנן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל