לתרומות לחץ כאן

אח בשבת בבית חולים לניתוחים פרטיים

שאלה:

שלום רב,
יש לי מספר ששאלות שקשורות ואנסה לפרט אותן כמה שאני יכול
אני יודע שכאח שעובד בבית חולים מותר להגיע עם נהג גוי אך אסור לחזור איתו,
כבוד הרב מכיר בטח בתי חולים כמו אסותא שהם פרטיים, אז יש בית חולים אחד כמו אסותא אבל יש עוד הרבה כאלה דומים שהם מבצעים ניתוחים שהם אלקטיביים, הוא לא עובד בשבת או בחג אך בימי שישי בוקר לפעמים הניתוח גולש גם לתוך השבת. השאלה שלי היא האם זהו פיקוח נפש שמותר להמשיך את הניתוח? כי הניתוח התחיל בשעות הבוקר ולפעמים יש עיכובים, סיבוכים, הדברים לא הלכו מתוכננים כמו שהיה צריך והניתוח נמשך. השאלה שלי היא האם זה חילול שבת כי כביכול זה נחשב אלקטיבי אבל לא יודע באיזה קטגוריה זה נכנס פיקוח נפש או לא? כי גם בבית חולים ציבורי במחלקות יש דברים שעושים שזה חלק משגרה כמו מדידת לחץ דם רישום מסוים ולא תמיד החולים האלה הם בסכנה.
2.דבר נוסף הוא שרציתי מה קורה במידה ואני עובד במקום הפרטי והניתוח נמשך לתוך שבת איך אני אמור לחזור הביתה?
3. כמו כן באותו מקום בחדר ניתוח ישנם דלתות חשמליות בתוך החדר ניתוח וביציאה שלו מהמחלקה ככה שאני צריך תג כדי לצאת, חדר הלבשה אפשר לוותר אקח מדים יום לפני ואתלבש בשירותים אך הדלתות לחדר ניתוח הן חשמליות, האם מותר לי לפתוח את הדלת? חשוב לומר שגם בבית חולים ציבורי הדלתות במחלקת חדר ניתוח הן עם תג כי זאת לא מחלקה שבאים מבקרים, כי במחלקות שבהן מאושפזים אנשים הדלתות מבוטלות בשבת אך בחדר ניתוח ואם איני טועה בטיפול נמרץ זה לא כך. אני מדבר על יציאה הביתה ולא לצורך טיפול בחולה.
4. מה לגבי רישום של תרופות במחלקות במחשב או קבלה של חולה שעלה ממיון, האם זה מותר? מה אני עושה אם צריך לשחרר חולה לביתו אני צריך להביא לו ניירת שצריך להדפיס מה אני עושה במצב כזה?
5. מה קורה אם אני בכוננות מותר לי להשאיר את הטלפון דלוק? איך אדע שזה הכוננות ולא סתם מישהו בטעות התקשר?
אשמח לעזרה.

תשובה:

שלום וברכה

שאלותיך כבדות משקל, והייתי שמח אם תשאל רב נוסף. אומר לך את דעתי לכאורה. נראה כי מה שהתירו לבוא וללכת עם אח גוי, הוא הרי משום שהתירו סופן משום תחילתן באיסור דרבנן. כלומר, כיון שיש לנו צורך בהצלת חיים בשבת, ואם נמנע מרופא או מאח ללכת לבית החולים בשבת או נחייבו לשהות שם כל השבת להבא הוא ימנע מללכת, , לכן התירו לו לנסוע על ידי גוי אף שהדבר כרוך באיסור דרבנן.

אבל במקרה שלך שבעצם בית החולים כלל אינו פעיל בשבת, ובאופן רגיל את לא אמור להיות שם, אלא שלפעמים קורה ונתקעים, כאן אין סיבה להתיר לכאורה, כי לא שייך החשש שימנע מללכת לבית החולים בשבת בעתיד.

אמנם, עצם השההיה בניתוח הזה בחלט מוגדרת פיקוח נפש, גם אם הניתוח עצמו אינו משהו שהייתי מתיר לעשותו בשבת, כיון שלא מדובר בניתוח מציל חיים ואין בו דחיפות, מכל מקום אחרי שהתחילו לבצע אותו ועכשיו הוא מוטל על מיטתו מנותח, בודאי הוא במצב של פיקוח נפש ואין בזה ספק.

לגבי היציאה חדר הניתוח, יש לצאת עם מישהו שבלאו הכי פתח את הדלת, וזה אינו נחשב כהנאה ממעשה שבת, כיון שיש כאן רק הסרת מונע, כך היתה הוראת הגרי"ש אלישיב.

אמנם, זה הכל בדיעבד שקרה, לכתחילה חובה לדרוש שהכל יעשה לפי הלכה, ובמידה והניתוח גולש לשבת יש לבטל את הנעילה החשמלית וכו'.

בנוגע לכוננות בשבת, חובה לקבל הנחיות מרב בית החולים מה מותר ומה אסור בשבת, בבתי החולים הדתיים יש גוי שכותב בשבת במקום היהודי.

לא הבנתי את שאלתך לגבי הטלפון, קורה שצריך לבוא בשבת לבית חולים זה?

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. קודם כל תודה רבה על המענה המהיר והמפורט.
    זה נכון שבית החולים עצמו הספציפי הזה הפרטי, אינו עובד בשבתות וחגים אך תמיד יש ניתוחים בימי שישי וקורה שלא מעט זה גולש לשבת עקב עיכובים שונים.
    לגבי הכוננות, אם יש לי משמרת בשבת שכבר נקבעה אז אני פשוט הולך למשמרת, השאלה שלי על הטלפון זה אם אני לא עובד בשבת ואני בבית אבל אומרים לי שאני בכוננות (כוננות זאת אומרת שאני צריך להיות במקום מוגדר וזמין) כוננות יכולה לקרות חלילה מאירוע שצריך צוות מוגבר או שפשוט אחות שהייתה אמורה להגיע בשבת לא הגיעה מסיבות שונות ויש מחסור בצוות אז צריך להגיע. שאילתי היא האם שאני בכוננות בבית מותר לי להשאיר את הטלפון דלוק לצורך זה?

  2. רק אוסיף משהו ששכחתי לרשום, הרצון ללכת לבית חולים פרטי הוא גם בגלל איכות חיים יותר טובה אבל לא רק כי הוא בעיקר לא עובד בשבתות וחגים וזה מתאים לי רק העניין של היום שישי זאת הבעיה שלא ידעתי האם מותר לי לחזור הביתה
    כמו כן לגבי הדלתות החשמליות במחלקות רגילות בבית חולים שבאים מבקרים מכבים את הדלתות לפני שבת אבל חדרי ניתוח אלה מקומות שלא אמורים להיות בהם מבקרים כדי שלא יכנס כל אחד לכן זה לא פתוח לדעתי.
    ולצערי אני לא עובד בבית חולים שהוא דתי כמו לניאדו שערי צדק, אז אין בדיוק גוי של שבת במחלקות

  3. ללכת למשמרת אפשר רק על ידי גוי, אין היתר ללכת תוך חילול שבת, אם אין גוי, יש לשהות שם כל השבת.
    ממילא גם אין להרים טלפון כדי לשמוע שאתה נדרש למשמרת, מספיק שתראה שזה משם, או כל סיכום אחר לסימן. אין לה הרי סיבה אחרת להתקשר אליך, וגם אז, אין לנסוע תוך חילול שבת אלא אם כן אכן אין להם בכלל כח אדם מספק במקום, ואין לך דרך לנסוע על דיי גוי והנוכחות שלך נצרכת לפיקוח נפש, זה בדרך כלל לא קיים בבית חולים מסודר…

  4. אז איך בדיוק התשובה שקיבלתי הראשונה "שום שהתירו סופן משום תחילתן באיסור דרבנן. כלומר, כיון שיש לנו צורך בהצלת חיים בשבת, ואם נמנע מרופא או מאח ללכת לבית החולים בשבת או נחייבו לשהות שם כל השבת להבא הוא ימנע מללכת, , לכן התירו לו לנסוע על ידי גוי אף שהדבר כרוך באיסור דרבנן." מתכתבת עם התגובה שאני צריך להישאר שם כל השבת?

  5. התירו סופן משום תחילתן זה רק על ידי גוי, בשום אופן לא לעבור איסור תורה, לנסוע על ידי יהודי – בעצמך זה אין ספור איסורי תורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל