לתרומות לחץ כאן

צירוף מספרים או אותיות על טבלה בשבת

שאלה:

בס״ד
שלום וברכה !
ישנו בית הכנסת בברוקלין שהעולה לתורה נודב תרומה והוא אורח בא הגבאי ונותן לו כמין טבלה עם מספרים והוא מסדר שם את מספר הפלאפון שלו כדי שיגיעו אליו בחול לגבות המרומה האם מותר לעשות זאת בשבת ?
נא לציין מקורות .

תשובה:

יש בנושא זה שני ענינים:

האחד, העיסוק בתשלום של חול והכנה לחול, בזה נראה להקל ככל שמדובר בצרכי מצוה, אף שנראה שמכוער הדבר עד כדי כך להתמקד גם בפעולה האסורה ולא רק בעצם המקח. ואם בי היה הדבר תלוי, הייתי מבטלו וסומך על התורם שיקיים נדרו.

לגבי החשש של כתיבה מחמת צירוף האותיות, נבאר את כלל הדברים, ולפי זה תוכל לבדוק את המקרה האמור האם זה מתאים לנו.

במגן אברהם סי' שמ ס"ק י כתב לאסור לחבר אותיות כסף לפרוכת, ונאמרו בדבריו שני ביאורים:

הגרש"ז אויערבך [שמירת שבת כהלכתה פרק טז הערה סח] מבאר, שמדובר באותיות ללא רקע כל שהוא, רק צורת האות עצמה, ולכן בחיבור לפרוכת הוא נותן רקע לאות, וזו כבר משמעות של כתיבה. לדבריו, כאשר כבר יש רקע לאות, למשל אות שכתובה על כעין כרטיס מרובע – אין בעיה.

בקצות השולחן סי' קמד מבאר, שהצמדה רופפת וארעית התירו, והמגן אברהם מדבר בהצמדה קבועה וחזקה.

לפי זה, בלוחות שמכניסים כעין כרטיסי אותיות בתוך מסילה [לספירת העומר או הדף היומי ושיר של יום] וזה נכנס ויוצא בנקל, לכל הדעות מותר, יש רקע, והחיבור רופף, אבל אותיות ללא רקע או חיבור חזק, זה תלוי כבר שבני הביאורים הנ"ל ויש להחמיר. וע"ע שו"ת אגרות משה ח"א סי' קלה, בצל החכמה ח"א סי' מ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל