לתרומות לחץ כאן

שהייה וחזרה על מתקן נרות חימום

שאלה:

שלום,
בערב שבת ראובן הדליק שתי נרות הניח אותם על גבי תנור ושם מעליהן (על הרשת) קדרה עם תבשיל שמבושל כל צרכו (כל זאת כדי לשמור על חום התבשיל).
השאלה היא האם צריך לכסות את הנרות כדי שיהיה מותר להשהות את הקדרה שם בשבת? ומה עם חזרה האם יהיה צריך שהנרות יהיו מכוסות ובמה צריך לכסות אותם (עם צריך)?
תודה רבה!

תשובה:

השהייה מותרת כיון שהתבשיל מבושל כל צרכו, ומסתבר שמדובר בתבשיל לערב שאינו בגדר מצטמק ויפה לו, אלא המטרה רק שמירת חומו [לגבי חמין שיש ענין להשהותו כמה שיותר, זה בגדר מצטמק ויפה לו שלדעת השולחן ערוך יש צורך בכיסוי, והרמ"א כידוע מיקל אפילו אינו מבושל כל צרכו אלא רק חצי בישולו – מאכל בן דרוסאי].

לגבי חזרה בשבת, ודאי צריך כיסוי, טס מתכת מה שמכונה בפי העם בלע"ך, מוכרים בחנויות טמבור בריכוזים דתיים. וכמובן היתר החזרה יהיה רק לפי תנאי דין חזרה, שהסיר עודו בידו ודעתו להחזירו, ולא להוציא מהמקרר ולהניח שם.

האמת כי יש לדון בנרות חימום שלא שייך בהם חיתוי כמו בגחלים, ואין אפשרות שינוי מצבים כמו בגז, שאולי נחשב כמו גרוף וקטום גם בלי כיסוי, אבל הלב נוטה לאסור, משום שעדיין שייך לכבות נר אחד כדי להפחית חום, ונראה שיש להחמיר לכסות.

מקורות:

יצויין כי דעת החזון איש ידועה שלא מספיק כיסוי מתכת, אלא יש לעשות עוד הפסק קטן מעל הכיסוי הזה, אמנם מנהג העולם להקל בזה שכבר נחשב גרוף וקטום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה
    רציתי להבין מה שכתבתם:
    "האמת כי יש לדון בנרות חימום שלא שייך בהם חיתוי כמו בגחלים, ואין אפשרות שינוי מצבים כמו בגז, שאולי נחשב כמו גרוף וקטום גם בלי כיסוי, אבל הלב נוטה לאסור, משום שעדיין שייך לכבות נר אחד כדי להפחית חום, ונראה שיש להחמיר לכסות".

    לכאורה לא מצינו שחששו חכמים שמא יפחית את החום או שמא יכבה לגמרי (כך משמע בכל דיני שהייה והטמנה), וכנראה מסיבה שאם לא ירצה אדם שהתבשיל יתחמם יותר, בקלות יוכל להסירו, ואיך שלא יהיה מלימוד דיני שהייה נראה שלא חששו להפחתת או כיבוי האש, וכעין זה שלא חששו שמא יביא עצים חדשים להדליק אש חדשה, וכל החשש הוא שמא יעשה פעולה באש עצמה להגביהה.

    ומכיון שאין לנו לגזור גזירות מדעתנו, מדוע שנאסור להחזיר אוכל מבושל כ"צ (יבש קר או לח חם) על מתקן חימום המחמם ע"י נריות??

    כמו כן אשמח לדעת אם יש מקור לדמות הגזירה בקריאה לאור נר שעווה, שם זכורני שיש דין שמא ימחוט הפתילה במצבים מסויימים, ואולי אם יש מקור לדמות נוכל לומר שיש להחמיר או לאסור בזה מדין שמא ימחוט פתילת הנר.

  2. אם כנים הדברים, הרי שלכל היותר נדון את הנריות כקש וגבבא, וכפי שהביא בביאה"ל (רנג) שכל זמן שבוערים אינם צריכים חיתוי, וכשנכבים הרי שאין מה לחתות.

    ומכאן חוזרת השאלה:
    מדוע לאסור חזרה על נריות חימום? הרי מיחזי בוודאי שאין, ולפי מה שביארנו בתגובה הקודמת יחד עם התגובה הנוכחית, גם שמא יחתה אין.

    האם תסכימו שיש צד להתיר בזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל