לתרומות לחץ כאן

כיריים גז של דיירים קודמים – המשך

שאלה:

[ אנחנו אשכנזים – מחמירים בכשרות, בדכ לפי הרמ״א]

בדירה השכורה שלנו יש כיריים ששייכים לדיירים הקודמים (כבר שנה שאנו בדירה ובישלנו בעצמנו מאכלים חריפים ישירות על הכיריים כמו פלפל חריף ופעם בשר ופעם חלב) משמע- כיריים לא כשרות והן גם נמצאות מתחת לארון שכפי שלמדתי משולחן ערוך האדים גורמים להטרפה של הארון עצמו וכן חזרה אל כלי הבישול (וגם צמוד לקרמיקות שמתלכלכות מהאוכל והאדים ואני משערת שזה אותו הדין כמו הארון)
מבחינת הארון נאמר לי שמספיק לפגום עם מסיר שומנים ולשים משהו מפריד כמו pvc זול כמו ששמים בפסח (משערת שכך נכון לעשות גם לקרמיקה הצמודה).
מבחינת הכיריים גז עצמם אנחנו בע״ה נכשיר אותם כפי ההוראות (חימום 15 דק) אך ידוע כאמור שלא ניתן להכשיר לחלוטין כיריים אלו בגלל החומר של המשטח.
מעכשיו החלטנו להפריד ולהשתמש בכיריים הנ״ל נטו לשימוש בשרי (ודגים..) כדי להימנע מהטרפת הארון והקרמיקות מסביב.
יש לי בנוגע לזה מספר שאלות
* קודם כל האם זה בעייתי שנכין גם דגים שם בגלל הארון למעלה? (משתמשים בכלים שונים לבשר ודג)
* האם ניתן לבשל מאכלים חריפים בסיר/מחבת באופן חופשי על הכיריים?
* האם כל מאכל (גם פרווה) ייחשב לבשרי בגלל האדים מהארון והקרמיקה?
* אם הסיר לח מלמטה ומונח על הכיריים, האם זה בעייתי לכשרות של הסיר והתבשיל?
* אם שופכים מסיר אל סיר מעל הכיריים האם זה בעייתי בגלל האדים שפוגעים בכיריים וחוזרים לסיר?
* החלק התחתון השחור שמתחת לכיריים גז נמצא במגירה בה היו כלים חלבים חדשים. האם הכלים כשרים וניתן להשתמש בהם באופן חופשי או שהחלק הזה של הכיריים פולט משהו?

תשובה:

שלום וברכה

שאלתי כבר בפעם קודמת ולא נעניתי, ממה עשויות הכיריים, אבל אם אני מבין נכון מדובר בכיריים עם חצובות מתכת ופלטה תחתונה מתכת, ממילא לא הבנתי למה אי אפשר להכשיר? לחצובות יש לעשות ליבון באש של הגז, ואת התחתית ניתן להגעיל על ידי עירוי מקומקום פועל.

אין כל חשש מהקרמיקה והארון, כיון שאינם בני יומם [כבר הסברתי לך באריכות קודם מה הכוונה], וגם האדים השבים מהם לסיר במידה ושבים, אינם חמים.

ניתן לבשל חופשי על הכיריים בשרי ודגים אחרי ההכשרה הנ"ל. בלי הכשרה, יש לדאוג שתחתית הסיר תהיה יבשה, גם אם אירע ולא היה יבש לא נאסר בדיעבד כי כאמור הכל לא בן יומו.

אין בעיה לפי האמור לערות מסיר לסיר.

הכלים החלביים כשרים כי שם אין בכלל מעבר אדים אלא מעבר חום, וחום יבש אינו מפליט ומבליע. גם אצלי בבית תחת הכיריים הבשריים יש מגרת כלים שמתחממים בעת בישול.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לדעתי האיזור שמסביב הכירות עשוי אמייל לבן (בטוח לא מתכת).

    מבחינת הארון שמעל, קראתי את זה בספר שמירת הכשרות של גדסי (לפי שו״ע הרמא ושו״ע האדמור הזקן ) וכן רב משגיח כשרות מוכר ונחשב של חבד אמר לי לפעול כפי שכתבתי בתוכן השאלה.

    אגב- כל ההכשרה שעשיתי לשיש ולכיור נעשתה מקומקום מיד לאחר שרתח אבל לא כשהוא עדיין בשקע. זה בסדר או שיש לחזור שוב על פעולת ההכשרה?

  2. 1. בכל מקרה גם אם התחתית תהיה אצלכם בחזקת טרף, כיון שהסיר לא מונח עליה, הרלוונטיות תהיה רק שאם נופלת שם חתיכת בשר אז היא נפלה על משהו שאינו כשר אבל אינו בן יומו ולמעשה מותר לאכול.
    2. כאמור, הכל אינו בן יומו וכיון שאין חשש מהותי, אינני רואה טעם להחמיר בדבר שבלאו הכי גם אם יקרה אינו אוסר את המאכלים והכלים.
    3. לבני אשכנז שלא סומכים על כבולעו כך פולטו, טוב יותר לעשות כשהוא פועל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל