לתרומות לחץ כאן

חלוקת ירושה בצוואה שנערכה שלא כהלכה

שאלה:

בס"ד
אני בת, קיבלתי ירושה מסבא שלי אבא של אבי שנפטר לפני שנים, זה היה מסודר אצל העו"ד בהיותו בחיים שכולם יקבלו בשווה, ואני מתחלקת בחלק אבי עם אחי , איך עלי לנהוג? האם אני יכולה לקבל את הכסף? או האם אני צריכה לפנות לאחי שיסכים לתת במתנה? מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל מי אמר שהצוואה לא נכתבה כדין? יש עו"ד שיודעים לכתוב צוואה כדין.

גם אם הצוואה נערכה שלא כהלכה, אם האחים שותקים ומסכימים לחלוקה של העיזבון לפי הנכתב בצוואה, מותר לבנות לקבל את חלקן, ואינן צריכות לבקש הקנאה מהאחים.

לכן אם אין התנגדות מהאח שלך על הירושה מותר לך לקבל את חלקך.

בהצלחה. 

מקורות:

בשו"ת אחיעזר ח"ג סימן לד ובח"ד סימן סו, כתב להכשיר צוואה שנעשית בערכאות שלא כדין תורה, וסברתו שכיון שלא ניתן להוציא אלא על ידי הערכאות דינו כהושלש שחייבים לקיים דברי המת. וגם באגר"מ (אבה"ז ח"א סימן קד) הכשיר צוואה שנעשית בערכאות כיון שתקיים הצוואה בדינא דמלכותא אין לך קניין גדול מזה. והוראתו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל (משפט שלמה ח"ג סימן כד) שלא כדעתם אולם אם הצוואה נכתבה שלא כהלכה יש לפשר. וכאן בארץ ישראל נמנעים בבתי דינים לקיים צוואה שלא כהלכה – ולא כשיטות הנ"ל. (ראה במשפט שלמה שם ובח"ד סימן מ). אולם אם היורשים לא מתנגדים לכתוב בצוואה ומתרצים לחלוקה למרות שהצוואה שלא כדין, מותר לבנות לקבל את חלקן. וכמה טעמים: א. יש לסמוך על השיטות שמשכירים צוואה שנעשית בערכאות. ב. יתכן והבנים מעוניינים לקיים את דברי אביהם ולמרות שהצוואה לא כהלכה, אבל מעוניינים לכבד את רצון המצווה. ג. הבנים שמעוניינים בשלום המשפחה ולא להגיע למחלוקת ולכן מסכימים שהחלוקה תהיה בשוויון בין כולם.

על כן משפחה שהשאיר המצווה צוואה שלא נכתבה כהלכה והיורשים לא מערערים על הצוואה, מותר לבנות לקבל את חלקן ואינם צריכות לבקש מהאחים שיקנו להם את הנכסים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל