לתרומות לחץ כאן

קריאת שמע שחרית וערבית

שאלה:

שלום,
התרשמתי מהאתר ומהתשובות המקצועיות, הברורות, והמנוסחות היטב. רציתי לשאול על נושא חשוב, וחשובה לי תשובה מדויקת. כל השאלות הן למתפלל ביחיד, בבית, אני ספרדי. מה הנוסח של השמע ישראל של היום, ומה הנוסח של השמע ישראל של הלילה?
בנוסף, האם אכן צריך לומר את השמע ישראל של הלילה מצאת הכוכבים ולא מהשקיעה בלבד? ואם מצאת הכוכבים אכן מצאת הכוכבים המוקדם יותר ולא זה של רבינו תם?
תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

הקריאת שמע עצמה – שלושת פרשיותיה, אין בה הבדל בין שחרית לערבית, אלו הרי פרשיות מהתורה לא יכול להיות בהן שינוי… לגבי ברכות קריאת שמע אלו שלפניה ולאחריה, בהחלט יש שינוי, תוכל לראות זאת בסידור. קריאת שמע של ערבית היא מצאת הכוכבים, לגבי השאלה מה הוא צאת הכוכבים יש מחלוקת בין הקדמונים, לדעת הגאונים, הגר"א ועוד ומנהג הרבה קהילות בארץ ישראל, זמנה 18 דקות לאחר השקיעה, ולדעת רבינו תם וקהילות רבות שנהגו כמוהו בעיקר בין בני אשכנז אך גם השולחן ערוך כך פסק [אלא שמנהג הספרדים לא היה כמותו בזה], זה 72 דקות לאחר השקיעה. מי שיכול להחמיר כרבינו תם תבוא עליו הברכה. כמו כן ניתן לכוון בקריאת שמע שעל המיטה לצאת ידי חובה לדעת רבינו תם [ולומר את שלושת הפרשיות].

כדאי להתפלל מתוך סידור וכך מבינים הכל, וכדאי מאוד כן לבוא לבית הכנסת, זכות הציבור מועילה מאוד לקבלת התפילות, וכך גם מרויחים עניית קדיש וקדושה וכו'.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. שלום,
    זה אני מהשאלה. אם אפשר לענות לשאלה מה נוסח התפילה? למתפלל ספרדי יחיד בבית. מה נוסח השמע ישראל עצמו של היום והלילה? לדוגמה: תקנו אותי אם אני טועה, אבל זה מתחיל ב"שמע ישראל…."
    ואיך זה מסתיים? (למתפלל ספרדי יחיד בבית). נראה לי שהתשובה הכי חדה ובלי הרבה התכתבויות תהיה אם תשלימו את התפילה: "…אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלוקים". ואיך מסיימים את זה? (למתפלל יחיד בבית נוסח ספרד). תודה רבה מראש.

  2. עכשיו כשאני רואה את תשובתכם, זה אחרי שהגיעה אליי תשובה מרב אחר. שלאתי אותו את אותה השאלה. הוא אמר שהתפילה מסתיימת ב- "…אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלוקים. אני יקוק אלוקיכם.". אתם כתבתם משהו אחר. אז איך מסתיימת התפילה? (שוב לספרדי מתפלל ביחיד בבית). תודה.

  3. כדי להשלים לרמ"ח תיבות מנהג בני אשכנז לומר לפני הקריאת שמע א-ל מלך נאמן, ומנהג הספרדים לומר פעמיים ה' אלוקיכם אמת [כשמתפללים בציבור לא אומרים פעמיים, אלא זה ששומעים את החזן אומר, נחשב כאילו אמרו].

  4. אז אם הבנתי נכון אני (ספרדי יחיד. מתפלל בבית. מנהג הספרדים), צריך לסיים ב"… להיות לכם לאלוקים. אני אדושם אלוקיכם אמת. אדושם אלוקיכם אמת"?

  5. תודה רבה רבה על העזרה. כך נהגתי ביום, ועדיין נוהג כך ביום. כך נהגתי בקריעת שמע בזמן הנחת תפילין, בימים שעשיתי זאת. ולפי מה שהבנתי מכם כך צריך, עד כאן תקנו אותי אם אני טועה. עכשיו שאלה אחרונה לסיום האם כך לקרוא גם *בלילה* (מהשמע ישראל עד אדושם אלוקיכם אמת אדושם אלוקיכם אמת)? כאמור לספרדי המתפלל ביחיד בבית. תודה.

  6. התכוונתי שהאם זה הנוסח של השמע ישראל של היום ושל הלילה? והאם יש הבדל בנוסח אם אני קורא את השמע בזמן הנחת התפילין? בכל המקרים הללו זה אותו הנוסח בדיוק? (ספרדי מתפלל ביחיד בבית). רק רציתי לחדד את התשובה ליתר ביטחון. לוודא שזה אכן אותו נוסח ושהבנתי נכון. תודה.

  7. סליחה אם אני מטריד אני פשוט חייב לשאול. חשוב לי להיות בטוח. אז קריאת השמע למנהג הספרדים המתפלל ביחיד בבית, היא כמו שאמרנו ("…אני אדושם אלוקיכם אמת אדושם אלוקיכם אמת"). וזה הנוסח גם אם קוראים ביום עם תפילין, ביום בלי תפילין, ובלילה? זה הנוסח הקבוע תמיד תמיד תמיד? תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל