לתרומות לחץ כאן

חילול שבת למניעת צלקת

שאלה:

ילד שנפל בשבת ונהיה לו פצע שאין בו חשש פקו"נ אך יש חשש שאם לא יטפלו בו תהיה לו צלקת לכל החיים, האם מותר לחלל על כך שבת? אשמח שתתייחסו לנסיעה לבית חולים, ועל הצד שהנסיעה אסורה, האם אפשר ללכת ברגל לבית חולים קרוב יחסית שאינו הולך בהכרח על פי ההלכה, כך שסביר להניח שיטפלו בו ע"י איסורי דאורייתא (קריעת ניירות וכיו"ב)?

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שאם אין חשש פיקוח נפש וכל הנושא הוא הצלקת אין צד שמותר לחלל שבת, אפילו על סכנת איבר, שלא יתפקד כלל, נניח אדם יאבד את האצבעות שלו אם לא ילך עכשיו לבית חולים, אבל אין כל חשש סכנה אפילו רחוק נשקף לחייו, אין היתר לחלל שבת! בדרך כלל זה לא קורה, כי כשיש פציעה משמעותית כזו בדרך כלל יש גם חשש זיהום משמעותי או איבוד דם וכדומה. ממילא ההיתר לפנות לבית החולים הוא רק כאשר קיים חשש זה. מצוי בשכונות החרדיות היום רופאים נכרים בקופות החולים בשבת שעושים תורנות כזו, ויודעים לחבוש פצעים כאלו, ובמידה ויש רופא כזה שמטפל ומעתה כל הבעיה היא רק אסטטית שאין תופר בצורה מספיק נאה, או שאין תופר אלא מדביק פרפר, אין מקום לחלל שבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם יש את מי לשאול שואלים [בדרך כלל בכל שכונה יש כוננים של הצלה וכדומה], ואם אין את מי לשאול ואתה אכן חושש [בשאלתך לא היה לך צד כזה, שאלת בגלל הצלקת שהיא ודאי לא סיבה וכאמור], אז מותר, על ספק פיקוח נפש מחללים שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל