לתרומות לחץ כאן

סחיטה באיומים וגזל גוי

שאלה:

לכבוד הרב שלום רב!
רציתי לשאול שאלה שעוררה את סקרנותי. למדתי בעבר שגזל הגוי אסור, ויש לי חברים שעוסקים בתחום ההאקינג וסייבר (תקיפה ופריצה של אתרי אינטנרט, תשתיות רשת וכד' ) כמובן בצורה חוקית בחברות שונות.
ועלתה לי שאלה מה הדין אם אדם כזה שיש לו את היכולת לפרוץ לאתרי אינטרנט וכד' יחליט על דעת עצמו מהבית שלו, לפרוץ לאתרי אינטרנט של גוים שונאי ישראל, כגון אתרים של ארגוני טרור או כאלה שממנים אותם ויחליט לסחוט אותם לדוגמא להוציא מהם מידע רגיש ולהגיד להם אם לא תשלמו לי כך וכך אני מפיץ את הדברים הללו לכל קבל עם ועדה. האם במצב כזה גם זה נחשב גזל הגוי?

כמובן חשוב לי להדגיש שמדובר במצב שאותו האקר לא מסכן את עצמו בפיקוח נפש וכד'. כי קשה מאוד לתפוס האקרים.

תשובה:

שלום וברכה,

סחיטה באיומים נחשב לגזל, ולכן גם בגוי יהיה אסור משום איסור גזל. 

בהצלחה.

מקורות:

אדם שאיים על חברו כדי שייתן לו מתנה, המתנה לא מתנה. כמבואר בשו"ע סימן רה סעיף ב. וא"כ הממון שבידו חל בו איסור גזל.

היה מקום לדון האם מותר לאיים שמפרסם את המיידע, והבעל המידע מעצמו הציע סכום כסף כדי להשתיק אותו שלא יפרסם, האם נחשב לגזל או לא. הנתיבות סימן רה ס"ק ח הביא בשם הב"י שאם אנס את חברו שייתן לו מתנה ע"ז נאמר שהמתנה בטילה. אבל אם אנס את חברו סתם והחבר הציע מעצמו מתנה כדי להיפטר מהאיום שהמתנה קיימת כיון שנתן מעצמו להיפטר מהאיום. ולפ"ז ניתן היה לומר שיכול רק לאיים והם מעצמם יציעו כסף להיפטר מהאיום. אבל נראה שזה אינו – שלמרות שהמתנה קיימת אבל ודאי שאסור לו להכריח את חברו לתת לו מתנה, ולא שונה מחמסן שמכריח את חברו למכור לו שע"ז אמרו שתליוהו וזבין זביני זבינא, אגב זוזי גמר ומקני [הכריח את חברו למכור המכירה קיימת שבגלל הכסף מתרצה למכירה]. ועובר הוא באיסור חמסנות. וכ"ש כאן שמכריח חברו לתת בחינם שעובר באיסור. מלבד זאת שהחזו"א (אבה"ז צט, ו) חולק על דברי הנתיבות וסובר שאין חילוק אם הציע מעצמו או שהמאיים דרש כסף.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אפילו שמדובר בארגונים שהכסף שלהם משמש לפגיעה בישראל?
    אז מה ההבדל נגיד בשעת מלחמה נגד אויבים האם אסור לבזוז שלל על פי ההלכה?

  2. אם מדובר בארגונים שפוגעים בישראל מותר לפגוע בהם וכ"ש בממונם, התשובה הייתה רק בקשר לשאלה האם מותר לסחוט מידע כדי להוציא כסף מגוי האם נכלל בגזל הגוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל