לתרומות לחץ כאן

צוואה לתת כלי זהב לבת האם שעון רולקס בכלל

שאלה:

אדם שיש לו 3 בנים ובת אחת, כתב בצוואה שהכל ילך לילדיו שווה בשווה, אבל הכלי כסף זהב ונחושת ילך לילדה.

האבא נפטר, והיה לו שעון רולקס מזהב עם יהלומים שעולים פי 5 מזהב של השעון.

מה דין השעון ? ומה הדין של היהלומים ?

תשובה:

שלום וברכה,

שעון רולקס לא נכלל בכלל כלי כסף וכלי זהב, והשעון רולקס הוא דבר לעצמו, ואינו נכלל במתנה שנתן לבת. אלא השעון מתחלק לכל היורשים.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ת מהרש"ם ח"ב סימן רכד דן באדם שציווה לתת כלי כסף וכלי זהב, ויש כלי זהב משובצים ביהלומים שערך היהלומים שווה יותר מערך הכסף והזהב. ויש כתר תורה שעושי מזהב שמשובץ ביהלומים. כן יש כלי כסף וכלי זהב שעברו ירושה מאבותיהם הקדושים וערכם שווה הרבה מערך הכסף והזהב, האם נכלל בכלל הצוואה של כסף וזהב או שמא יש להפחית את היהלומים וכן את הערך שיש לירושה מאבות אבותיהם. המהרש"ם הוכיח ממקומות רבים בתורה שכלי זהב שמשובצים ביהלומים נקראים כלי זהב, למרות האבנים הטובות שמשובצים בהם. וכמו שמצאנו בכסא של שלמה שקראו הכתוב מזהב למרות שהיה גם משנהב, וכן בגדי הכהן גדול נקראים כלי זהב למרות שמשובצים שם אבנים טובות הרבה מערך הזהב שבו. ולכן כל כלי הכסף, והכתר תורה שניתן להפרידו מהספר תורה [לכן לא נכלל בכלל הס"ת], וכן הכלים שהגיעו מאבות אבותיהם נכללים בכלל כלי זהב והם בכלל הצוואה. עכ"ד.

ועדיין יש לומר שכל זה רק בכלי זהב שיש בהם יהלומים נכללים בכלל כלי זהב. אבל שעון רולקס הוא שם חפץ לעצמו ולא נכלל בשם תכשיט זהב ולא כלי זהב, אלא שעון יוקרתי ביותר, ובלשון בני אדם לא נכלל בכלי זהב למרות שהשעון עשוי מזהב, ולכן השעון לא נכלל בצוואה של הבת אלא מתחלק בין כל היורשים. 

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל