לתרומות לחץ כאן

ריבית בשינוי המדיניות של ערך צבור

שאלה:

יש היום הנחה על ערך צבור ברב קו מטעם המדינה. כל 100 שקל שמטעינים ברב קו נטענים 125 שקל.
היתה עכשיו החלטת ממשלה שעוד מעט מבטלים את זה ומאותו תאריך על כל 100 ש"ח ייטען רק 100 שקל.
אני רוצה להטעין לאנשים את הרב קו שלהם בסכומים גדולים, ושיחזירו לי את הכסף בזמן שהם ישתמשו בו בפועל, ובאותו זמן כבר לא תהיה ההנחה של הערך צבור, אז ישלמו לי את הסכום הטעון, ואני מרוויח 20%.
הם לא הפסידו כלום ואני הרווחתי.
יש כאן בעיה של ריבית?
ואם כן – איך אפשר לפתור אותה?

תשובה:

שלום וברכה,

אם אתה מטעין לחבר 100 ש"ח, ודורש שאחרי השינוי מדיניות יחזיר לך 125 ש"ח הרי זה ריבית קצוצה.

יש אפשרות שתטעין לחבר את הרב קו, ותתנה שאתה לא מלווה לו את הכסף אלא מפקיד בידו, והאחריות עליך – שאם יאבד הרב-קו ההפסד עליך. ואסור לחבר להשתמש בערך צבור עד שיחול השינוי, ואז הוא יקבל את הערך צבור שיש במחיר וישלם 125 ש"ח. 

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה הלכות רבית סימן קעג סעיף יד – טו:

"חבית של יין שהיא שוה עתה דינר, ומכרה לו בשתים עד הקיץ על מנת שאם תארע בה תקלה הרי היא ברשות המוכר עד שימכרנה הלוקח, הרי זה מותר, שאם אבדה או נשברה אינו משלם כלום, ואם לא מצא למכרה ולהרויח בה, הוה ליה להחזירה לבעלים.

מי שיש לו סחורה שנמכרת כאן בזול ובמקום אחר ביוקר, וא"ל חבירו במקום הזול: תנה לי  ואוליכנה למקום היוקר ואמכרנה שם ואעשה צרכי במעות עד זמן פלוני ואפרענה לך כפי מה ששוה שם, אם האחריות בהליכה על הלוקח, אסור. ואם האחריות על המוכר, מותר".

מבואר בשו"ע שמותר לתת סחורה שעכשיו היא זולה ואחר זמן היא תתייקר, וכן לתת סחורה שבמקום זה נמכרת בזול ובמקום אחר נמכרת ביוקר, ובלבד שהאחריות על בעל הסחורה, כי אם האחריות על המקבל נמצא שיש כאן הלוואה שלווה מוצר זול ומשלם מחיר יקר. ומכאן יש ללמוד גם להטענת הכרטיס רב קו שאם מטעין לחבר ומתנה שהאחריות עליו ואח"כ כשישתנה המחיר מוכר לו את ההטענה – מותר. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רציתי להוסיף שלמעשה אין מציאות שיאבד הרב קו, גם אם הכרטיס עצמו נאבד – אפשר לגשת לעמדה ולשחזר את הכסף.
    האפשרות היחידה שאני יכול לחשוב עליה שיאבד הכסף זה אם קרתה קטסטרופה והשרתים של המדינה נמחקו, או שהמדינה פשטה רגל, או שהוחלט פתאם על שינוי מדיניות מאיזו שהיא סיבה וא"א לשחזר.
    אם אני מבין נכון – מספיק שאני אקבל על עצמי אחריות אפילו שהסיכוי להפסד מאד לא סביר

  2. רב קו אנונימי אין אפשרות לבטל את הסכום, אא"כ יודע את המספר כרטיס.
    ומספיק שלוקח אחריות והכסף הוא של מי שהטעין את הכרטיס, ובעל הכרטיס לא יוכל להשתמש בכסף עד לתאריך מסוים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל