לתרומות לחץ כאן

קוטרא ובית הכסא

שאלה:

שלום הרב!
בעניין חזקת נזיקין שאין חזקה לקוטרא ובית הכסא
בראשונים מצאנו שהגדירו קוטרא ובית הכסא כנזקי גוף בגוף (רמב"ן ב"ב נט ע"א, רשב"א בתשובה ח"ב סי' מה', ריטב"א ב"ב דף כג ע"א, ריב"ש בתשובה סי' רח') ומאידך מדברי הרמ"א (סי' קנה' סל"ט) משמע שהגדר הוא נזק גדול או לאו, ובנתיבות (סי' קנה' ס"ק כ') משמע שתלוי בנזק מתחדש או לאו.
איזה מבין ההגדרות התקבלה להלכה? האם צריך את כולן? האם הנקודה היא בסוף דבר גדול, כאשר נזקי גוף בגוף או נזק המתחדש הוא סימן לדבר גדול?
בתודה רבה מאד מאד

תשובה:

שלום וברכה,

אני לא רואה סתירה בין הדברים. הראשונים כתבו שקוטרא ובית הכסא לאו דווקא אלא כל נזק גוף שאדם לא סובלו דינו כקוטרא. הרמ"א כתב שנזק גדול שאין אדם סובלו דינו כקוטרא, ומסתבר שגם הוא יודה שנזק גוף, שהרי מקור הדברים הם בטור בשם הרא"ש לגבי איטליז של בשר שמפיץ ריח רע, וזה דומה לקוטרא שהוא נזק גדול וגם הוא נזק גוף.

הנתיבות לא הגדיר את הקוטרא ובית הכסא, אלא כתב שסמך בהיתר לא מועיל כיון שהנזק מתחדש כל יום ולכן לא יועיל סמך בהיתר.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל