לתרומות לחץ כאן

הסיר את קדירת חברו מהפלטה בשבת

שאלה:

שלום לרבנים סי רנג סעי' ב בביהל דה ולא הביא בשם רעקא שאחר שאין הקדרה שלו גם כן מועיל המעשה שלו לאסור ולא שייך אין אדם אוסר דבר שאינו שלו ואני שואל למה אין שייך?תודה רבה

תשובה:

הרעיון הוא, שהכלל שאין אדם אוסר דבר שאינו שלו נאמר [לפי שיטה זו] רק לגבי פעולת "חלות", ולא לגבי דבר שהוא ענין מציאותי טכני. כלומר, אני לא יכול להקדיש או למכור חפץ של מישהו אחר, אבל מה שנוגע לפעולה טכנית, כלומר בישלתי אותו בשבת, ועשכיו נוצר איסור הנאה ממעשה שבת, זה בודאי גם אני יכול לעשות, כי כאן לא הבעלות היא המאפשרת ליצור את הדבר, אלא עצם המציאות הטכנית הזו שהדבר הזה נעשה באיסור, ואסור ליהנות ממלאכת איסור. מעתה תשאל, אז מה בעצם ספקו של רבי עקיבא איגר שהזכרת, הרי פשוט לכאורה שאין קשר כאן לסוגיא זו של אין אדם אוסר דבר שאינו שלו? התשובה, כאן במלאכת חזרה, הקובע הוא דעתו של האדם, שאם היה דעתו להחזירה לכירה מותר לעשות זאת, כשהיא עדיין בידו, ולכן, הגם שהאדם שהסיר לא היתה דעתו להחזיר, אבל דעתו של בעל הבית היא הקובעת את ייעוד הדבר ומקומו, ולא דעתו של המסיר, ולכן זה דומה לפעולת חלות שניתן לומר עליה אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, אף שכאן זו לא חלות אלא רעיון אחר התלוי במחשבה והחלטה [וראה באבי עזרי שתלה נדון זה בשאלה האם צריך דעה חיובית אקטיבית להחזיר, שזה אין כאן, או מספיק שאין דעה הפוכה – להסיר].

ברכה והצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל