לתרומות לחץ כאן

האם הניזוק יכול לחייב את המזיק לקחת את הרכב לתיקון?

שאלה:

האם הניזק יכול לחייב את המזיק לרכב שלו , לקחת את הרכב לתיקון ? (המזיק רוצה שהזמן הגדול של ההתעסקות של התיקון יושת על המזיק)
או שהמזיק יכול לומר קח את הכסף של עלות התיקון בלבד ואני לא חייב לקחת את הרכב לתיקון?

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים האם המזיק יכול לדרוש לתקן את הנזק, או שהניזק יכול לעכב ולדרוש תשלומי הנזק. יסוד המחלוקת האם מזיק חייב לתקן את הנזק או שחיובו של המזיק הוא חיוב תשלומים. 

יכול המזיק לומר קי"ל כדעת החזו"א ולשם עבור הנזק ולהיפטר.

בהצלחה.

מקורות:

נחלקו הפוסקים בחיוב מזיק האם המזיק חייב לתקן הנזק או שחיובו הוא לשלם. דעת הש"ך (סימן צה ס"ק יח וסימן שפז) שחיובו של המזיק לטרוח ולתקן, וכן הסכימו התומים (צ"ה ס"ק ו) והנתיבות (שם ס"ק ו).  ודעת החזו"א שחיובו של המזיק לשלם ואין צריך לטרוח בתיקון הנזק אלא נפטר בתשלום הנזק. ולפ"ז כותב החזו"א שאם עלות התיקון היה ד' זוזים ואח"כ הוזל התיקון ועומד על זוז אחד, חיוב המזיק לשלם ד' זוזים, ולכן גם אם תיקן את הנזק יצטרך לשלם עוד ג' זוזים. ראייתו של החזו"א מדברי הגמרא (ב"ק פה, א) שאם הניזק רוצה לקבל את תשלום של הריפוי יכול המזיק לעכב ולא לשלם שמא הניזק יתרשל בריפוי וייקח את הכסף לעצמו וייקראו למזיק שור המזיק. ואם נאמר שהחיוב בניזקין לתקן מדוע צריך לטעם שייקראו לו שור המזיק. מוכח שיסוד החיוב הוא תשלומים ורק בריפוי יש טעם צדדי שיכול המזיק לדרוש שיתרפא ולא לשלם את הריפוי. הרי לנו שרק בנזקי אדם שיש חובת ריפוי יכול המזיק לעכב ולדרוש לרפא את הנזק, אבל בשאר נזקין אינו יכול לעכב ולדרוש לתקן אלא החיוב שלו הוא תשלומי הנזק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל