לתרומות לחץ כאן

קניית נכס מכונס נכסים

שאלה:

האם יש בעיות הלכתיות ומוסריות לקנות נכס מכונס נכסים?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לקנות מכונס נכסים. ובמכרז של נדל"ן יש בזה טובה ללווה שמשתתפים במכרז וקונים מהכונס נכסים.

בהצלחה. 

מקורות:

כונס נכסים שמוכר חובות שחייב הלווה לבנק – מותר לקנות. מאחר והלווה התחייב שאם לא יפרע הרי הוא משעבד את הנכס שלו ונותן זכות לבנק למכור את נכסיו.

בכונס נכסים שמוכר מטלטלים (רכבים או רהוט), יש כאן ייאוש, ומותר לקנות ממנו. ולמרות שבגזלה צריך שיהיה יאוש ושינוי רשות, כאן שהוצל"פ גבו את המטלטלים על ידי בית משפט אין צריך שינוי רשות, אלא יאוש כזה מועיל לבדו וכמבואר בנתיבות סימן שעא ס"ק א שאם הוציאו על ידי ערכאות, גם בקרקע יועיל יאוש. וגם י"ל שהבעלים מסכימים שאחרים יקנו שהרי גם הוא יכול לקנות אם הוא רוצה את החפץ עצמו, וכשמסתלק ואל קונה הרי זה כנתינת רשות לכל אדם לקנות, למרות שבפועל לקחו ממנו שלא כדין

השאלה היא בכונס שמוכר נדל"ן כיון שקיי"ל שאין ייאוש בקרקע, נמצא שהקרקע לעולם תהיה שייכת לבעל הקרקע, וכאן השאלה האם נוכל לקנות מכונס נכסים שעורך מכרז על נדל"ן. והתשובה שגם בזה מותר לקנות. א. לדעת הנתיבות סימן רלו ס"ק ו שהביא את דברי המהרי"ט והרדב"ז (וע"ע נתיבות סימן שסג ס"ק א. ושעא ס"ק א) שאם אינו יכול להוציא את הקרקע בדיני הגויים, יש ייאוש לקרקרע ושייך בו ייאוש ושינוי רשות. וטעם נוסף להתיר לקנות נדל"ן מכונס נכסים -טעם העיקרי – שמעתי מהגאון הרב מנדל שפרן שליט"א שהשתתפות במכרז מעלה את מחיר, וככל שיש יותר הצעות מחיר, המחיר עולה. והרווח של עליית מחירים הנה לטובת הלווה. וא"כ הלווה מעוניין שהקונה יתששף במכרז וייתן הצעת מחיר טובה. ואם נאסור לקנות מכונס נכסים, הרי שדירה של חרדי שתוצע למכירה וכל החרדים יסלקו את ידיהם, הדירה תימכר במחיר מוזל לאדם חילוני שלא גר בשכונה, וההפסד על הלווה. ומאחר והלווה מעוניין בכך הרי שהמכירה חלה, ולא יכול לחזור ולבטלה. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל