לתרומות לחץ כאן

לברור את הפירות המקולקלים

שאלה:

שלו' לכבוד הרב,

בעז"ה ניסיתי להבין מה יהיו הדין וההלכה בשאלות דלקמן (מצבים שכבר היו ובד"כ בכמעט כל קניה) מתוך עיון באחד מחלקי מ"משפטי התורה" של הרב שפיץ שליט"א בפרק העוסק במסחר הוגן קניה ומכירת סחורה, אך איני בטוח אם מדמה אני נכון את הנידונים, ואבקש משום זה לשאול את הרב בבקשה:

א. מוכר שהוציא ענבים מתוך החנות ששם הם נמכרים סוג א' החוצה מהחנות לאחר כמה ימים, ושם הם כבר נמכרים בהנחה כאשר מחירם נקוב ומוצג בשלט. משהו התווכח איתי שאין בעיה לברור מהאשכלות/אשכול שהוא רוצה לקנות מהענבים בחוץ, את גרגרי הענבים הרקובים או המעוכים וכך להביא אותם לשקילה אצל המוכר ולי נראה שהבנתי שאסור לעשות זאת, הצדק עם מי?

ב. כשמכניס בצלים לתוך השקית בכדי לשוקלם ולקנותם, וללא כוונה בשל תנועות הידים בעת האסיפה, משיר קליפות מהבצלים, האם יש חובה להכניס שוב את הקליפות שהשיר לתוך השקית בכדי לשוקלם ולקנותם עם הבצלים או שהבעלים מוחל על כך? האם יש גבול על איזה כמות קליפות שהשיר הוא מוחל?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

א. אשכולות ענבים שהכל הוא יחידה אחת אסור להוציא את הענבים המקולקלים, והענבים הנמכרים הם כמות שהם ולא לברור את המקולקלים. ובפרט שאם נמכר כסוג ב' שהכוונה שנמכר הכל ביחד ולא לברור את המקולקים.

ב. קליפות של בצל אין להם משקל ולא לא מקפידים על הקליפות שנושרים ואין צורך לאסוף את הקליפות למשקל.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן רכט סעיפים א – ב נפסק שמותר למכור חיטים או פירות עם מעט צרורות – אבנים שנאספו מהשדה, והמוכר יכול לשקול את הצרורות ולקבל עליהם כמחיר הפירות. ואם אדם הוציא את הצרורות מהפירות חייב לשלם למוכר על ההפסד שגרם לו שלא יוכל לקבל תמורה עבור הצרורות. ומכאן נלמד שכל דבר שדרכו להימכר כמקשה אחת ולא לברור את הפירות, אסור לברור את הרקובים. ובאשכולות ענבים לא מקובל לתלוש ענבים אלא הכל נמכר כמקשה אחת. כמו כן בפירות בסלסלות בפרט בסוג ב' שיש תנאי שלא לברור פירות אסור לברור את המקולקים.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל