לתרומות לחץ כאן

כפרות על תרנגולות – צער בעלי חיים?

שאלה:

ניתן לקיים את מנהג הכפרות באמצעות בעלי חיים ובפדיון כפרות בכסף. האם כאשר יש אפשרות לקיים מצווה בשתי דרכים, ואחת פוגעת בערכים חשובים אחרים (צער בעלי חיים שהוא מצווה מדאורייתא), לא חובה לקיים את המנהג בדרך שאינה פוגענית? ואני מחדד – חובה, ולא ענין של עדיפות או שיקול דעת. תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה מה שכתבת אינו מדוייק. על פי קבלה, הרעיון של כפרות הוא דוקא בתרנגולות ולא בכסף. הרעיון לבצע זאת בכסף הוא בעצם בהתעלם מהרעיון הקבלי שעומד מאחורי ענין זה, ובהתייחס רק למובנו הפשוט שהוא נתינת צדקה לעניים בערב יום הכיפורים, בבחינת ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה. לכן, אדם שכן רוצה או כן מקובל במשפחתו לקיים את מנהג הכפורת לפי הסודות הגנוזים בו ולפי המובנים הקבליים שבו, אין לו אפשרות לקיים זאת על כסף, ואין מקום לשאלתך.

יחד עם זה ובמקביל, יש לעשות הכל למניעת צער בעלי חיים, ואכן יש פיקוח כיום על שינוע העופות ואופן האיחסון שלהם באתר המכירה, שלא יהיה צער בעלי חיים. המראות שראינו בשנים עברו שהיו אנשים שנהגו בצורה פוגענית בעופות, לא נראית כיום, וטוב שכך. אותם כללים הנהוגים בכל הובלת עופות לשחיטה וכדומה, חייבים להיות מיושמים גם בהקשר הזה של הכפרות.

ברכה והצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל