שאלה:
שלום,
אדם מתפלל בנץ אם איחרו בדקה או שתיים או הקדימו זה עדין נקרא התפללו בנץ ?
אשמח למקורות לפוסקי ספרד
תשובה:
שלום וברכה
ידועים בזה דברי החזון איש שמאוד חרה לו על התפילה עם המבט הלחוץ הזה על השעון… וטען שזה לא נכון ולא כך מתפללים, והוא עצמו במנינו שהיו מתפללים בהנץ לא הרשה שכך יתנהלו הדברים. אינני יודע לומר בזה מקורות מפוסקי ספרד, אבל הרי ברור לגמרי שבימים עברו שכלל לא היו שעונים לא ניתן היה לדייק על הדקה ממש, ולא בכל מקום האופק היה כולו פתוח לראות את הנץ, ולא שמענו שהיו מעמידים צופים להביט בו אלא במקדש, ובהכרח מעלת התפילה בהנץ החמה היא גם כאשר יש סטייה קלה כזו, אבל כמובן מי שמצליח לדייק בלי לפגום בתפילה, זה בודאי טוב יותר וכך נוהגים היום שאפשר לדייק.
לא קיבלתי תשובה ברורה , האם זה עדין תפילה בנץ או לא ?
כה"ח סימן נח סוף ס.ק י אין קפידא אם מאחר דקה או שתים
איך לא קיבלת תשובה? הרי זה כל מה שכתבתי שהחזון איש שהיה מתפלל כל יום בנץ החמה אמר שאין צורך לדקדק עד כדי כך, אמנם ציינתי שההגיון אומר שאם זה לא במחיר מסויים מן הסתם כן כדאי לדקדק אבל זה בהחלט תפילה בנץ גם אם סטו דקה שתים.
האם לדעת החזו"א אין בעיה להקדים מעט( אפי' שעדיין לא זמן תפילה) או רק לאחר?
לכאורה היינו הך, אבל ברור שעדיף לאחר מלהקדים.
גם בביהמ"ק שעמדו לבדוק זה לא היה שעמדו עם סכין על צוואר הכבש ושחטו בשנייה של הנץ.. הרי לקח להם זמן לשאול עד שבחברון ולקבל תשובה ורק אז הלכו לכבש
מרן הרב עובדיה זצ"ל אמר שעד שלוש דקות באיחור עדיין נחשב תפילה בנץ [כך ע"פ עדות חתנו הגר"א בוטבול שליט"א]
השאר תגובה