לתרומות לחץ כאן

תיאורי אלוקות על פי קבלה / לימוד מפי מגיד שמימי

שאלה:

בס"ד
מבקש הבהרה:
הרמב"ם במורה נבוכים מרחיק מהאלוקות כל תואר והסבר ( תארי השלילה) לדבריו,לא ניתן להגיד כלום על האלוקות. מנגד בזוה"ק ובכתבי האר"יז"ל ניתן לראות את תורת האצילות ,ספירות, אפילו תהליכים דינמיים בתוך עולם האלוקות.
1. מדוע ההבדל בין שתי ההוגים כל כך רחוק?
2. קראתי שהגר"א סירב בתוקף לקבלת חידושי סיתרי תורה באמצעות מגידים מהשמיים ( הקדמת ר' חיים מוולזין לספרא דצניעותא) מהסיבה שרוצה לעמול בעצמו וכן שלא יתכן מגיד שמיימי שאינו מעורב בקליפה כלשהיא.
כיצד אם כן ניתן לסמוך על עניינים רוחניים שהכותב אותם טוען שקיבל אותם ממגיד או מגילוי אליהו וכו'?

תשובה:

שלום וברכה

1. אין כל מחלוקת ושוני בין הדברים. ברור שהאלוקים בעצמותו אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואין לו שום תואר צורה וגבול, וגם בלשון המקובלים, כלל לא מדברין עליו עצמו, וגם כשמדברים ללא כל תואר ואומרים "אור האין סוף", שזה דבר חסר צורה, זה מדבר על השפעה הפנימית שלו הבאה בתוך כלי האצילות ולא על עצמותו בפני עצמה. כל השיח אודות פרצופים וספירות ודמות אדם וכסא וכו', זה הכל משלים אודות אופני השפעותיו, כינויי הדרגות השונות באותן השפעות, אבל לא על עצמותו כפי שהוא מצד עצמו.

2. הדברים אינן מדוייקים, הרי ידוע מה שכתב בפאת השולחן ועוד מתלמידיו, על אותו מעשה ידוע שמצאוהו עצוב בחול המועד, וכשנשאל אמר שהתגלו לו בשנתו 248 פירושים על הפסוק עלו זה בנגב, ובגלל שהרהר בהם לפני ברכות התורה [דבר שלדעתו אסור, ולדעת השו"ע מותר], נשכחו ממנו. כלומר, מה שלא יכול היה להשיג בכח עצמו כן קיבל ממגידים, ורק מה שיכול היה להשיג לבד נמנע מלקבל ממגידים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה. עם זאת , במחכ"ת
    האם כל הפרצופים והספירות וכו' הם כלים או עצמות ? אם עצמות אז יש ריבוי ואם כלים למה המקובלים מכוונים את התפילות אליהם ממש?(יש מאמרי זוהר מפורשים על עניין זה).
    ב. אם להגיד שעל אלוקות אי אפשר לדעת כלום, אבל מנגד ספרות הקבלה מציגה את היכולת לדעת מה קורה שם בשמיים בזמן אמת.
    ג. האם זה לא סותר אחד את השני, להגיד שהמצוות הם צורך גבוה כאילו שהשם ית. צריך את העזרה של שוכני עפר – לא סותר את הטענה שאי אפשר לדעת עליו בעצם כלום?

  2. 1. השאלה שלך היא מאוד נכונה וטובה ועסק בה בס' משנת חסידים לרבי עמנואל חי ריקי, קשה להסביר זאת על רגל אחת, הנקודה היא במילים של קבלה שבאצילות [ורק באצילות] האורות והכלים כל כך דקים, שלרוב קירבתם למאציל נאמר לגביהם איהו וחיוהי וגרמוהי חד בהון, כלומר יש להם התאחדות כביכול עם המאציל ולכן מכוונים בהם בתפילות.
    2. בסדרי ההשפעה, שאגב מבחינת שמות ניתן לקרוא להם אלוקים קב"ה ועוד [קודשא בריך הוא ושכינתיה הוא כינוי לז' הספירות התחתונות שבאצילות…] אבל כל זה עדיין אינו המאציל עצמו.
    3. שוב זה לא בעצמותו יתברך, אלא ברצון שלו ביחס לבריאה, כשברא את הבריאה וכביכול צימצם עצמו מבחינת השפעתו בכך שקבע לה סדר וגבול ותנאים וכו', הוא יצר מצב בו כביכול הוא נזקק לנו. כמובן שהוא יכול בכל רגע נתון להפוך את הקערה על פיה להשיב את העולם לתוהו ובוהו לבטל את כל היחס שלו לנבראים והוא מצידו אינו זקוק לנו לכלום… כל המציאות הזו נעשתה כדי שיהיה יחס כלפינו ובעצם יהיה גם שכר ומשמעות למעשינו.
    כדאי לקרוא את התשובה הזו והתגובה כמה פעמים כי הם עיקרי אמונה.

  3. ערב טוב
    ההסברים לא ממש "משכנעים" מאחר ולטעמי:
    1. למי בכלל מיועדת כל תורת האלוקות הקבלית בהסברים הסבוכים שלה ? הרי מן הסתם אם האלוקות לא ישיגוה, הרי כל נסיון להמשיג אותה נופל ,לכאורה, לאלילות ולדמיונות מיותרים.
    2. למה כל נפתולי ההסברים שהקבלה "מתעקשת" להעביר לקהל היעד שלה – כל מה שכבוד תורתו כתב בתגובה לעיל מגדירה את האלוקות במונחים אנושיים של צורך ויחס.אין שום הכרח להעפיל בהגדרות ומושגים שמסיטים את המאמין מאמונת הייחוד בטהרתה.
    איפה כתוב שאמונה בתורת האלוקות לפי הקבלה היא מעיקרי האמונה ?

  4. משום מה יש לי תחושה שבאת עם אג'נדה ברורה מראש, כפי שאמר לי פעם מישהו משפט מצחיק "גם אם תשכנע אותי לא אשכנע"… אני לא אמרתי שום "הסבר", שום חידוש מדעתי, רק הסברתי כמה דברים פשוטים ביסודות האמונה, שכל מי שאי פעם טעם קבלה יודע אותם כדבר פשוט, והם גם מבוארים בהרחבה בספר שומר אמונים הקדמון ועוד ספרים. ולעצם דבריך:
    1. המטרה אינה להשיג את מהות ה' שזה כמובן לא ניתן להשגה וזה גם לא עסק שלנו בכלל, זה לא קשור אלינו, המטרה היא להשיג את דרכי השפעתו, אופניה מהותה והשתלשלותה, ולצורך זה יש משלים והסברים וכו', כל זה אינו נוגע לעצם מהותו וכפי שכבר הסברתי. את המטרה הזו אכן הקבלה מבקשת ומשיגה.
    2. הקבלה אינה "מתעקשת", היא פשוט תורה ככל שאר חלקי התורה, והיא בכלל תורה שבעל פה כמו בתורת הנגלה שיש משניות וגמרות, יש את חכמת הקבלה שבא מראשונים ומאחרונים ולמעלה מהם מימי רשב"י.
    מי שכופר בחלק מהתורה שבעל פה הרי שהוא כופר בחלק מהתורה שבעל פה, ואם זה אינו דבר יסודי באמונה אזי איני יודע דבר יסודי מה הוא.
    אבל שוב, אין לימטרה לשכנע אותך כי לא נראה שיש לך רצון להשתכנע, אלא להסביר את היסודות הפשוטים לכלל המעיינים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל