לתרומות לחץ כאן

שאלות בקניה מצד ממוני ומצד איסור והיתר

שאלה:

שלו' ושבוע טוב לרב,

נכנסתי למאפיה לקראת סגירה במטרה לקנות כמה לחמניות וזה כאשר העובדת השכירה במקום סיי'מה לרוקן את הלחמניות מהמדפים לתוך שקיות ניי'לון גדולות, זמן מועט לפני כניסתי.
שאלתי אם יש לחמניות ותוכן תשובתה היה: שהנה יש בשקיות כי זה הולך לתרומות, ושאקח משם לפני שבאים לאסוף את זה.
בדיוק כשרציתי לגשת לקחת משם ולשלם את מחירם, נכנסו אוספי התרומות ואחזו בשקית/שקיות אמנם טרם הגביהו אותה, ולכן נמנעתי מלקחת.

א. האם לאור כל הנתונים האלו נקנו הלחמניות לאוספי התרומה מצד כליו של בעל הבית(השקיות) עבור האוספים, בעוד שהשליחה שלו כן אפשרה לקחת ולקנות?
ב. מצד אמירה לצדקה, אם העובדת אפשרה לקנות ניתן לאמוד שכך גם דעת בעל הבית שהתרומה/צדקה תחול רק כאשר בפועל יגביהו האוספים את השקיות?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

כליו של מוכר ברשות מוכר לא קונה. ולכן כשהניחו בשקיות להעביר לאוספים לא זכו. אלא שמצד צדקה יש לדון האם חל תורת צדקה כשהניחו את המוצרים בשקיות, ונראה שגם צדקה לא חל כיון שנכנסים לקוחות ורוצים לקנות והמוכר מציע שייקח מהשקיות, הרי זה כתנאי שעד שלא באו האוספים אינו צדקה. ולכן מותר לקנות ממה שהונח בשקיות.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ומחילה מכבוד הרב על דבר אחת השאלות הקודמות ששלחתי לשאול בענין קניית פירות מעורבים בפסולתן, שמצאתי בספר שם אח"כ בהערות שבאמת נגע בדברים ששאלתי את כבוד הרב וגרמתי בכך לרב טרחה ולקיחת זמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל