לתרומות לחץ כאן

ריבית בהוצל"פ

שאלה:

שלום לכת"ר
האם הריביות ו/או קנסות המצטברות בחוב הוצאה לפועל, אסורות?

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שאתה רוצה להוציא חבר חוב בהוצאה לפועל ואתה שואל מה לגבי הריבית? אכן הקנסות שמצטברות יש בהם משום איסור ריבית, ככל ריבית שגובים בגין איחור התשלום.

בהצלחה.

מקורות:

ריבית דרך קנס ראה שו"ע יו"ד סימן קעז סעיף טז.

 

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום רב,
    מי קבע שזה ריבית?
    אנא ראה להלן התשובה שהשיב הרה"ג שלום גלבר לדיין מרדכי רלב"ג ושגם ציטט אותה בפסק דינו באזורי באשדוד.
    אגב הוא גם הביא בשם הר' קנייבסקי זצ"ל שאין כאן ריבית רק גזל… ואולי
    שורת הדין כרך טו עמוד קכה
    "לכבוד הרה"ג שליט"א
    דין פשוט הוא שאין איסור ריבית אלא כשהלווה נותן את הריבית מדעתו, ואם קצצו על כך מראש היא ריבית קצוצה, ואם לא קצצו והוא נותן מעצמו היא ריבית מדרבנן. אבל אם המלווה יקח ממון של הלווה (בנוסף על קרן ההלוואה) בעל כרחו, אין זה ענין כלל לאיסור ריבית אלא הוי גזל. ואף אם מלווה יאמר שנוטל את הממון בתורת אגר נטר, אין זה ענין כלל לאיסור ריבית, אלא ממון זה הוא גזל בידו.
    כן פשוט מסברא, וכן מבואר גם בתשובת הרמב"ן, המובאת בספר התרומות, שער מ"ו, ח"ח סי' ה', הובאו הדברים גם בב"י יו"ד, סי' קס"ה, וז"ל נוהגין בענין המטבע ע"פ גזירת המלך ואין כאן משום ריבית, שהתוספת הזה שלא ברצון הבעלים הוא נפרע, ואלמלא דינו של מלכות אינו בכלל ריבית אלא בכלל גזל, אלא שדינו של מלכות דין ואין כאן גזל ואין כאן ריבית. עכ"ל.
    ודברי החוו"ד בזה צ"ב ואכמ"ל. ולכן כאשר ההוצאה לפועל גובה מהחייב קרן וריבית אין זה ריבית אלא גזל. ומעתה, אם אכן יש הצדקה ע"פ הדין לקנוס את החייבים הנוהגים שלא כדין ומעכבים הפירעון (ואיני נכנס לשאלה זו כלל) אין כאן נידון של ריבית כלל (ואם אין הצדקה לקונסו, הנידון הוא אם בית הדין צריך להורות להוצאה לפועל להשיב את התוספת מחמת דיני גזל).
    אמנם לכתחילה אין מן הראוי שבית הדין יקנוס קנסות אלו המותאמים לגביית ההוצאה לפועל הנושאת שם ריבית (אף שכאמור אין זו ריבית), וגם עצם הקנס שמטילים בית הדין והוא מתרבה עם הזמן נראה כעין ריבית. לכן מן הראוי היה למצוא נוסח של קנס שאינו נראה כריבית. אך אם לא מוצאים נוסח כזה, ראוי לכאורה להעדיף טובת האשה וילדיה על חשש זה (של ריבית), ואל ישתמשו עושי עוולה בטענות שאין בהם ממש מן הדין". עכ"ל.

  2. הערת נכון, מצד הנתבע יש נדון בפוסקים האם יש ריבית כקנסות שמתרבות, אבל אם הנתבע לא רוצה לשלם וכופים אותו בהוצל"פ הרי זה חמור מריבית והרי זה גזל, ואסור לתובע לתבוע את הריבית שפוסקים בהוצל"פ. ויד בדבר משום איסור גזל. אם יש לתובע היתר מבית דין לתבוע בהוצל"פ מותר לתובע לקחת הוצאות משפט מהנתבע, כדין סרבן שחייב לשלם הוצאות כמבואר בשו"ע סו"ס יד. אבל אם לא היה היתר לפנות להוצל"פ מותר לתובע לדרוש את הכתוב בפס"ד ואסור לו לתבוע הוצאות משפט ושכר עו"ד.
    אסור לעו"ד לייצג תובע בהוצל"פ אם התובע דורש גם את הריביות שפוסקים בהוצל"פ, וכפי שכתבת שזה גזל, ואסור לעו"ד לייצד תובע שרוצה לגזול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל