לתרומות לחץ כאן

כמה מותר להרוויח על מכירת מוצר

שאלה:

אם אני רוצה למכור משהו שקניתי במחיר מסוים בכמה אחוזים מותר לי למכור יותר ממה שאני קניתי?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך למכור לפי המחיר שיש בשוק. אם אין מחיר קבוע תוכל למכור בכמה שתרצה אבל לא להפיקע מחיר – לא למכור מעבר למחיר היקר ביותר.

בהצלחה.

מקורות:

במוצרי שיש בהם חיי נפש – מאכלים בסיסיים כגון יינות שמנים וסלתות, אסור להרוויח יותר משישית. וגם בדברים אלו יש אופנים שיכול להרוויח יותר משישית. ראה שו"ע סימן רלא סעיף כ. אבל בשאר מוצרים אין הגבלה לרווח שיוכל להרוויח, האיסור הוא שלא למכור יותר משישית – 17% ממחיר השוק. בדברים שאין מחיר שוק, אין איסור אונאה אבל אסור להפקיע מחירים משום אונאה. ראה שו"ע סימן רכז, וערוך השלחן שם. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום,

    א. במשפט ״אבל בשאר מוצרים אין הגבלה לרווח שיוכל להרוויח, האיסור הוא שלא למכור יותר משישית – 17% ממחיר השוק.״ לא ברור לי האם הכוונה שמלכתחילה מותר למכור עד מעט פחות מ – 17% מעל המחיר הגבוה בשוק, ו שרק בדיעבד אינו נחשב הונאה.

    ב. נפק״מ לתמחור. נאמר שאני מוכר מדפסת, איך אני קובע את מחיר השוק? האם אתר השוואת מחירים מהווה קריטריון? הרי יש לא מעט מקומות שמן הסתם מוכרים במחיר שאני לא יכול לדעת עליו.

    ג. האם הלכה למעשה מתחשבים בהבנה בדעת ערוך השולחן שכל חנות נחשבת בפני עצמה וממילא אין מחיר שוק, כמבואר כאן:
    https://din.org.il/2016/12/24/%d7%9e%d7%95%d7%9b%d7%a8-%d7%91%d7%90%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%9f-%d7%90%d7%a8%d7%99%d7%96%d7%94-%d7%9b%d7%a4%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%91%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%a8-%d7%a4%d7%99-%d7%90%d7%a8%d7%91%d7%a2/

    ד. האם בתמחור יכולה להיות מגולמת העובדה שאני מחפש ללקוח את מה שמתאים לו, ובעצם זהו סוג של ייעוץ לפני קנייה?

    תודה רבה

  2. א. כתב ערוך השולחן חושן משפט סימן רכז
    אמרו רז"ל [ב"מ נ' ב] דיש ג' מחלוקת בדיני אונאה פחות משתות ושתות ויתר משתות פחות משתות הוי מחילה לפי שכן הוא דרך מקח וממכר שאין הלוקח והמוכר יכולין לצמצם דמי המקח בצמצום ודרך העולם למחול עד שתות [טור] ונ"ל שזה אינו אלא בסחורות שאין להן קביעת מקח בצמצום אבל מה שכל בעלי החנויות מוכרין בשוה כמו קמח ולחם ומלח וכיוצא בהם אף פחות משתות לא הוי מחילה וצריך להחזיר האונאה ועמ"ש בסעיף ז' וכן משמע בגמרא [ב"ב צ"ה א] דאמר שם פחות משתות לא ידוע וכו' משמע דדבר הידוע לא הוי מחילה – עכ"ל. מבואר בדבריו שאם המחיר ממש קבוע לגמרי אסור להונות כלל, אלא שאין צריך להחזיר. אבל בדבר שהמחיר לא קבוע לגמרי מותר על שישית משום מחילה. כיום זה לא נהוג כיון שזה כלל לא קבוע בצורה שגם יותר משתות לא נחשב לאונאה.
    ב. כיום אין מחיר שוק ולכן אין איסור אונאה אלא אם כן מפקיע מחיר. וכמו שהבאת מהערוך השולחן בשאלה ג.
    ד. ניתן לכלול במחיר אם היעוץ שאתה נותן ללקוח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל