שאלה:
האם מסרק שאינו משיר שיער בשבת הוא מוקצה?
יש מסרקים כמו שיש אצל הספרים מסרק עם שורה אחת של שיניים שבצד אחד הרווחים גדולים יותר ובצד השני צפוף האם מותר להשתמש בו בשבת ?
תשובה:
שלום וברכה,
אינני יודע מכ מה אתה חושב שאינו משיר שיער, בהלכה הוזכר שערות רכות שזה אינו משיר שיער, ראה משנה ברורה סי' שג ס"ק פז.
אם לא יחדתי אותו לשבת האם הוא מוקצה במשנ"ב כתוב שרק נהגו לייחד
ל מקרה הוא לא יותר מכלי שמלאכתו לאיסור שמותר להשתמש בו לצורך גופו, אבל אני חוזר שוב שאינני יודע אם מסרק כזה בכלל ההיתר.
הטעם שאסור להשתמש לאותם שנהגו לייחד הוא לא רק בגלל האיסור של תולש אלא גם משום עובדין דחול (אפי' במסרק שלא משיר שיער) וממילא זה מוקצה ומצד זה אני שואל אם לא יחדתי האם זה מוקצה או לא כיון שרק נהגו
עובדין דחול אינו נחשב מוקצה הוא איסור על הפעולה, עכ"פ אתה יכול לייחד עכשיו.
למה שלא ייעשה מוקצה כיון שאדם בודל ממנו משום עובדין דחול
מדובר במסרק שאני משתמש איתו גם בימות החול ואינני יכול ליחדו רק לשבת
המשנה ברורה לא מכריע שזה עובדין דחול אלא מביא נשהגו לייחד לשבת משום דמיחזי כעובדין דחול, לכן קשה להגדיר כמוקצה, אבל ודאי יש לקיים את המנהג, וכיון שהיום רק יום שני, ומסרק כזה עולה שנים שלושה שקלים, יש לך עוד זמן לקנות.
השאר תגובה