לתרומות לחץ כאן

שמיטה בגינה הביתית

שאלה:

בס"ד

כב' הרב ברכה ושלום.
רציתי לשאול את חוות דעתו ההלכתית על השאלות הבאות הנוגעות לשמיטה:
1) בגינת ביתי ישנם צמחים עם פרחים המתפשטים. בתקופה האחרונה חלק רב מצמחים אלו התייבש, ופה ושם יש חלקים שהם צומחים היטב. שאלתי: האם מותר לי לגזום את אותם חלקים יבשים? יצויין שהסיבה המרכזית לגיזומם היא המראה הלא יפה שצמחים יבשים אלו יוצרים (חלק גדול מהם בחזית ביתינו). ברור לי, שפועל נלוה של גיזם זה מן הסתם ישפר צמיחתם של החלקים הטובים.
2) ישנם כמה צמחים הנמצאים בכלי, שמרוב שהם גדלו שורשיהם כבר יוצאים החוצה. האם מותר להעבירם לכלי גדול יותר על מנת לשמר את הצמח שלא ימות? האם זה משנה אם הצמח נמצא בבית/בחצר/בגובה בפרגולה/ עם צלחת מתחת?
3) בגינתי ישנם מספר עצי פרי שעל הגזע של הם מלמטה גדלים "חזירים". האם מותר להורידם?
4) צמחים הגדלים בעציצים וחלק מעליהם מתייבש ולא נראה יפה. האם מותר להוריד את העלים והענפים היבשים, אף שייתכן שפעולה זו תגרום לצמיחה טובה יותר של הצמח?
5) בגינתי ישנם צמחים רבים שביניהם גדלים כל מיני צמחים וקוצים. האם מותר להסירם? אם מותר – האם מותר לעקרם מן השורש?
6) יש בחצרי חלק שהוא דיק מעץ המונח בהגבהה של כעשרים ס"מ פלוס מינוס מהקרקע. על דיק זה היו מונחים עציצים. לקראת חג הסוכות הייתי צריך את המקום של הדיק לצורך הסוכה והזזתי את העציצים הללו משם. האם מותר לי כעת להחזיר את העציצים למקומם?

אודה לכבודו על תשובותיו
תבורך מפי עליון
מש"ש

תשובה:

שלום וברכה

1. כאשר הצמח מלא לגמרי והגיזום אינו מועיל לחידושו באופן משמעותי וגם אינו נצרך מבחינה מקצועית וכל התועלת הממשית היא רק נוי, יש שהקלו בזה, אבל כאשר הוא לא מאוד צפוף וזה יעשה אותו צפוף ואיכותי יותר והחוות דעת המקצועית היא לגזום לא רק בגלל הנוי, אסור, ראה משפטי ארץ פרק ה סעי' יז.

2. ככל שניתן להוציא את זה מהכלי עם גוש שהוא יכול לגדול בו לבדו והגוש אינו מתערער ומתפורר תוך כדי העברה [סיכון גדול..] זה אפשרי, אבל בדרך כלל זה לא מצליח…

3. לכאורה אסור.

4. כנ"ל 1.

5. ההיתר להוציא הוא רק באופן שאם לא תוציא יגרם נזק בלתי הפיך לצמחיה. אבל סתם להשביח או לנוי אסור, וגם באופן שגורם נזק עדיף לא להוריד עד למטה, או להניח עליהם ניילון שיחנקו מעצמם.

6. אין להזיז כלל עציצים נקובים בחצר, כיון שיש סוברים שעצם ההזזה מפסיקה יניקה וזה כמו עקירה ונטיעה. וכל עציץ שענפין יוצאים מעבר אליו נחשב נקוב, לכן כדאי להמנע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל