לתרומות לחץ כאן

ברכה על רסק תפוחי עץ

שאלה:

מה מברכים על רסק תפוחים ?

תשובה:

כיון שנשתנה צורתו, ונימוח לגמרי, יש לברך שהכל נהיה בדברו. כמובן כאשר זה רק פרוס דק, עדיין ברכתו בורא פרי העץ.

מקורות:

שו"ע סי' רב סעי' ז ומשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ראיתי עתה בילקוט יוסף שכתב כדבריך, ולפלא בעיני שכן מקורו הוא בכך שכן היא דעת השו"ע, והאמת שזה אינו כי כל האחרונים דייקו את לשון השו"ע תמרים שריסקן ביד, שדוקא ביד שאינו מתרסק לגמרי אבל אם טחן אותם ברכתו שהכל, וראיתי שכן נקט בפשיטות בכף החיים שם והביא בזה גם מדברי הכנסת הגדולה ועוד מגדולי הספרדים לברך שהכל. אלא שסיים שאם יש חתיכה גדולה שיכול לברך עליה ולפטור את הרסק, הוא טוב יותר אבל הרסק לבדו אין לברך העץ.

  2. כ' האחרונים, שהרמ"א שכתב שעל פובידלו מברכים שהכל שם מיירי בבישול ובתוספת סוכר וכד' שיש תרתי לגריעותא גם נשתנה לגמרי וגם הוסיפו תבלינים… אבל כשלא נשתנה לגמרי אלא אותו הדבר רק מרוסק אפילו לגמרי כל שעדין הוא מאכל ולא משקה ברכתו כברכת הפרי וכדעת הרמב"ם. ומה שכ' ביד זה לא לאפוקיי במכונה אלא לאפוקיי שנתמעכו בבישול עי' פמ"ג

  3. פשטות דברי המגן אברהם שם ס"ק יח אף הוא כדברינו שכל הטעם בתמרים זה בגלל שלא התמעכו לגמרי, וכ"כ בנהר שלום שם, ובכף החיים שציינתי, וכפי שכתב המגן אברהם לכל הפחות זה ספק ברכות ומספק יש לברך שהכל וכפי הכלל הידוע, ודומני שזה המנהג הפשוט והרווח.

  4. מחילה מכבודו, אצל רבים מבני ספרד המנהג הרווח הוא ב.פ.העץ וקשה לומר סבל שהרי לכולי עלמא בברכת בורא פרי העץ יצא בדיעבד על כל מאכל או משקה שעיקרו פרי העץ.
    וכאן כל הרסק כולו תפוחי עץ.
    אבל שוב, אני מדגיש שדעת הגר"ע היא פרי העץ ואינה דעת יחיד.
    כל פסק של הגר"ע \ ילקוט יוסף מבוסס על שורה של גאוני עולם שסברו כך, אז גם דעת יחיד לא ניתן לומר כאן

  5. עיינתי בילקוט יוסף ולא מצאתי שהביא מקורות לדבריו אלו, אבל יתכן שיש, ואני כתבתי את הידוע לי והמקובל בידי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל